Praktijkonderzoek Jaargang 38 nummer 1 2018 Gratis
Basisproblemen bij kubisch vergroten - Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek (Keijzer, 2018)

Ontwikkeling en onderzoek – Basisproblemen bij kubisch vergroten (jrg 38 nr. 1, 2018)

Door: Keijzer, R., Brouwer, W., & Van den Bergh, J.W.M. (2018).

De auteurs onderzochten wat situaties met kubisch vergroten voor pabo-studenten zo lastig maakt.

Het adequaat omgaan met situaties waar sprake is van kubisch vergroten blijkt telkens een belangrijk struikelblok voor studenten aan de lerarenopleiding basisonderwijs. Dit komt in ieder geval naar voren uit analyses van resultaten van de landelijke kennisbasistoets.

We gingen na wat het kubisch vergroten voor studenten moeilijk maakt. We vonden dat er moeilijkheden liggen in het interpreteren van de context, het gebruik van referentiematen, het gebruik van vaktaal en het misinterpreteren van de rekenregel voor het bepalen van de inhoud van een blok.

Bron: Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek, 38(1), 41-47
Bekijk alle artikelen uit deze editie
Ontwikkeling en Onderzoek – Effecten van inductief en deductief reken-wiskundeonderwijs (jrg 39 nr 1, 2019)

Op de lerarenopleiding basisonderwijs van Hogeschool Rotterdam is met een quasi-experiment in 10 klassen het verschil in effect gemeten van inductief en deductief onderwijs op studentprestaties, interactie en type docentvragen bij het onderdeel meten.

Lees verder
Ontwikkeling en Onderzoek – 10 jaar ontwikkeling in het rekenwiskundeonderwijs bij de lerarenopleiding basisonderwijs (jrg 39 nr 1, 2019)

Dit is een verslag van de 6e editie van een tweejaarlijks onderzoek naar de studielast en contacttijd voor het vak wiskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs. Eerdere onderzoeken in deze reeks toonden aan dat de lerarenopleidingen sterk verschilden. Binnen dit onderzoek konden geen aanwijzingen worden gevonden voor wat bepalend is voor deze verschillen.

Lees verder