Praktijkonderzoek Jaargang 38 nummer 1 2018 Gratis
Basisproblemen bij kubisch vergroten - Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek (Keijzer, 2018)

Ontwikkeling en onderzoek – Basisproblemen bij kubisch vergroten (jrg 38 nr. 1, 2018)

Door: Keijzer, R., Brouwer, W., & Van den Bergh, J.W.M. (2018).

De auteurs onderzochten wat situaties met kubisch vergroten voor pabo-studenten zo lastig maakt.

Het adequaat omgaan met situaties waar sprake is van kubisch vergroten blijkt telkens een belangrijk struikelblok voor studenten aan de lerarenopleiding basisonderwijs. Dit komt in ieder geval naar voren uit analyses van resultaten van de landelijke kennisbasistoets.

We gingen na wat het kubisch vergroten voor studenten moeilijk maakt. We vonden dat er moeilijkheden liggen in het interpreteren van de context, het gebruik van referentiematen, het gebruik van vaktaal en het misinterpreteren van de rekenregel voor het bepalen van de inhoud van een blok.

Bron: Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek, 38(1), 41-47
Bekijk alle artikelen uit deze editie
Ontwikkeling en onderzoek: Rekenen-wiskunde van … tot … (jrg 39 nr. 5, 2020)

In januari 2020 vond de 38e Panama-conferentie plaats. Het conferentiethema 'Rekenen-wiskunde van ... tot ...' verwees naar doorgaande ontwikkelingen op verschillende terreinen die verband houden met het reken-wiskundeonderwijs. Ronald Keijzer en iris Verbruggen doen verslag.

Lees verder
Ontwikkeling en onderzoek: Wiskunde in het nieuws (jrg 39 nr. 5, 2020)

In de eerste bijeenkomsten rekenen-wiskunde van de lerarenopleiding leraar basisonderwijs op Hogeschool iPabo, Amsterdam / Alkmaar is gezocht naar een goede verbinding tussen 2 aspecten van professionele gecijferdheid en didactiek van rekenen-wiskunde, In dit artikel beschrijven de auteurs de opzet en opbrengsten van een serie van 3 bijeenkomsten over 'Wiskunde in het nieuws'.

Lees verder