Weten Jaargang 36 nummer 4 2017 Gratis
Volgens Bartjens Ontwikkeling en onderzoek - Bijna een halve eeuw realistisch rekenwiskunde onderwijs hoe staat het ervoor (Vermeulen, 2017)

Ontwikkeling en Onderzoek – Bijna een halve eeuw realistisch reken-wiskunde onderwijs, hoe staat het ervoor? (jrg 36 nr. 4, 2017)

Door: Vermeulen, W. (2017).

In Nederland heeft bijna een halve eeuw realistisch reken-wiskundeonderwijs grote invloed gehad op het rekenen; er zijn nauwelijks andere dan realistische lesmethodes in omloop. Mede daardoor is het lastig om de opbrengsten van dit onderwijs aan te tonen. Het ontbreekt aan vergelijkingsgroepen, en aan grootschalig betrouwbaar en valide resultaatonderzoek. Inmiddels is er ook veel kritiek op het realistisch reken-wiskundeonderwijs. Wat kan daarvan vanuit het gezichtspunt van methodeontwikkeling worden geleerd?

Bron: Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 36(4), 50-53
Bekijk alle artikelen uit deze editie
Verslag van de 37e Panama-conferentie ‘Rekenen-wiskunde DOEN’ (Jrg 38 nr 5, 2019)
Lees verder
Directe instructie en probleemoplossen op basis van een cognitieve onderwijstheorie (jrg 38 nr 5, 2019)
Lees verder