Weten Jaargang 36 nummer 4 2017 Gratis
Een beknopte geschiedenis van Panama de NVORWO en de pabo (UIttenbogaard, 2017)

Ontwikkeling en Onderzoek – Een beknopte geschiedenis van Panama, de NVORWO en de pabo (jrg. 36 nr 4, 2017)

Door: Uittenbogaard, W. (2017).

Eind 2016 is Ed de Moor overleden. De wiskundige Ed de Moor wijdt vanaf z’n 37-ste levensjaar zijn leven aan de verbetering van het reken-wiskunde-onderwijs aan vier- tot veertienjarige kinderen. Hij werkt vanaf 1971 bij
het Freudenthal Instituut. Ook de opleiding tot leerkracht ligt hem zeer na aan het hart. Hij doet ook z’n uiterste best om nascholing voor leerkrachten van de grond te krijgen. Hij is mede-oprichter van de NVORWO en stichter van Panama. Op 66-jarige leeftijd promoveert hij op een proefschrift over zijn geliefde meetkundeonderwijs.

Bron: Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 36(4), 41-49
Bekijk alle artikelen uit deze editie
Ontwikkeling en Onderzoek – Effecten van inductief en deductief reken-wiskundeonderwijs (jrg 39 nr 1, 2019)

Op de lerarenopleiding basisonderwijs van Hogeschool Rotterdam is met een quasi-experiment in 10 klassen het verschil in effect gemeten van inductief en deductief onderwijs op studentprestaties, interactie en type docentvragen bij het onderdeel meten.

Lees verder
Ontwikkeling en Onderzoek – 10 jaar ontwikkeling in het rekenwiskundeonderwijs bij de lerarenopleiding basisonderwijs (jrg 39 nr 1, 2019)

Dit is een verslag van de 6e editie van een tweejaarlijks onderzoek naar de studielast en contacttijd voor het vak wiskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs. Eerdere onderzoeken in deze reeks toonden aan dat de lerarenopleidingen sterk verschilden. Binnen dit onderzoek konden geen aanwijzingen worden gevonden voor wat bepalend is voor deze verschillen.

Lees verder