Praktijkonderzoek Jaargang 37 nummer 4 2018 Gratis
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Een beschrijvingskader voor rekenapps (Keijzer, 2018)

Ontwikkeling en onderzoek – Een beschrijvingskader voor rekenapps (jrg 37 nr. 4, 2018)

Door: Keijzer, R., Den Engelsen, J.F.M., Lanting, A.H. (2018).

Veel kinderen spelen rekenapps op de smartphone om te werken aan hun rekenvaardigheid. Deze apps richten zich vooral op het oefenen van rekenvaardigheden. Dit onderzoek gaat over de ontwikkeling van een beschrijvingskader voor rekenapps, waarbij ook gekeken wordt naar andere aspecten van het reken-wiskundeonderwijs dan het oefenen. Deze invalshoek wordt hier aangeduid als mathematiseren. Dit onderzoek is ingericht als expertraadpleging. Experts met verschillende relevante achtergronden adviseerden over het beschrijvingskader. Zij vroegen om toespitsing van het kader op een specifieke doelgroep en om sterke vereenvoudiging van dit kader. Dit leidde uiteindelijk tot een kijkwijzer voor ouders, waarin onder meer de notie van mathematiseren op een voor ouders geschikte wijze verwoord wordt.

Bron: Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 37(4), 52-60
Bekijk alle artikelen uit deze editie
Verslag van de 37e Panama-conferentie ‘Rekenen-wiskunde DOEN’ (Jrg 38 nr 5, 2019)
Lees verder
Directe instructie en probleemoplossen op basis van een cognitieve onderwijstheorie (jrg 38 nr 5, 2019)
Lees verder