Een verslag van de afgelopen Panama-conferentie met het thema ‘Rekenen een hele kunst’. De stand van zaken wordt geschetst bij het denken over rekenen-wiskunde in de basisschool en in het opleidingsonderwijs. Tijdens de conferentie richt de discussie zich op het onderwijs van de toekomst, maar ook op het evalueren van de kwaliteit van het onderwijs en het meenemen van onderzoeksresultaten in het overdenken van onderwijs.

Vanwege het toenemende belang van data in onze samenleving is het belangrijk dat burgers leren geldige inferenties te maken op basis van data. In de voorstellen voor een nieuw rekenen-wiskundecurriculum wordt dan ook voorgesteld om basisschoolleerlingen al kennis te laten maken met redeneren over steekproeven.
Lerarenopleiders rekenen-wiskunde willen hun curriculum zo efficiënt en effectief mogelijk inrichten voor een optimale voorbereiding van de student op het vak van leraar basisonderwijs. Veel opleiders zien daarbij graag dat hun studenten in aanraking komen met onderzoekend leren in het domein van rekenen-wiskunde. In dit artikel wordt onderzocht hoe lerarenopleiders basisonderwijs de Grote Rekendag in hun curriculum gebruiken om hun studenten te leren hoe ze onderzoekend kunnen onderwijzen.