Praktijkonderzoek Jaargang 39 nummer 4 2020 Gratis
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - reken-wiskundeonderewijsvoor potentieel hoogpresterende basisschoolleerlingen (Milo, Reemers, Vinckemoller, van den Berg, 2020)

Ontwikkeling en onderzoek: Reken-wiskundeonderwijs voor (potentieel) hoogpresterende basisschoolleerlingen (jrg 39 nr 4, 2020)

Door: Milo, B., Reemers, M., Vinckemöller, H., & Van den Berg, H. (2020)

De Inspectie van het Onderwijs onderzocht op 197 basisscholen hoe het reken-wiskundeonderwijs aan (potentieel) hoogpresterende leerlingen wordt vormgegeven. In dit onderzoek werd gekeken naar mogelijk effectieve onderwijskenmerken op 4 niveaus: de leraar, de les, de school en de leerling.

Het beeld dat na dit onderzoek is ontstaan is dat het huidige reken-wiskundeonderwijs deze leerlingen onvoldoende uitdaagt. De auteurs hebben de onderzochte kenmerken die bij kunnen dragen aan effectief reken-wiskundeonderwijs voor hoogpresterende leerlingen namelijk maar beperkt aangetroffen op de scholen. Op basis van de bevindingen doen de auteurs in dit artikel een aantal aanbevelingen om het reken-wiskundeonderwijs voor deze leerlingen te versterken.

Bron: Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 39(4), 41-53
Bekijk alle artikelen uit deze editie
Ontwikkeling en onderzoek: Het bevorderen van creativiteit in het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool (jrg 39 nr 4, 2020)

De auteur onderzocht in haar promotieonderzoek hoe creativiteit van (bovenbouw)leerlingen kan worden bevorderd in het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool.

Lees verder
Redactioneel – De wiskunde van kleuters (jrg 39 nr 4, 2020)

Hoofdredacteur Cathe Notten bespreekt de artikelen uit deze editie van Volgens Bartjens.

Lees verder