Weten Jaargang 36 nummer 5 2017 Gratis
Volgens Bartjens Ontwikkeling en onderzoek - Samenhang tussen rekenen-wiskunde en wetenschap en technologie (Hotze, 2017)

Ontwikkeling en Onderzoek – Samenhang tussen rekenen-wiskunde en wetenschap en techniek (jrg. 36 nr. 5, 2017)

Door: Hotze, A.C.G. & Keijzer, R. (2017).

Het implementeren van wetenschap en technologie (W&T) in het basisonderwijs gaat moeizaam. Daarnaast zou het reken-wiskundeonderwijs, dat nu nogal eens instrumenteel van aard is, gebaat zijn bij een meer onderzoekende manier van leren, gebruik makend van rijke contexten. Bovendien vraagt toekomstgericht onderwijs om meer samenhang tussen vakken zodat leerlingen op basis van gedegen vakkennis leren om vakoverstijgend te denken en werken. Dit artikel verkent raakvlakken van rekenen-wiskunde en W&T en richt zich daarbij op wat eigen is aan beide vakken.

Bron: Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 36(5), 41-51
Practica in de lessen rekenen-wiskunde en didactiek op de pabo (jrg 38 nr. 2, 2018)

Wanneer we Freudenthal (1991) volgen en het leren van wiskunde beschouwen als een proces van geleide heruitvinding, moeten we dat ook laten zien in de lerarenopleiding. Wij pleiten in dit artikel voor onderzoekstaken voor studenten die hen in staat stellen wiskundige ideeën te ontwikkelen, om hen op die manier voor te bereiden op het ondersteunen van kinderen in een vergelijkbaar proces van geleid heruitvinden.

Lees verder
Hoe studenten van de lerarenopleiding basisonderwijs hun leerlingen kunnen aanzetten tot het doordenken van verhoudingsproblemen met behulp van authentieke leeractiviteiten (jrg 38 nr. 2, 2018)

Dit artikel gaat in op het thema van de Grote Rekendag 2019: Verhoudingen, met de mens als referentiemaat.

Lees verder