Weten Jaargang 37 nummer 4 2018 Gratis
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Sterke rekenaars in het basisonderwijs (Sjoers, 2018)

Ontwikkeling en Onderzoek – Sterke rekenaars in het basisonderwijs: De theoretische onderbouwing (jrg 37 nr. 4, 2018)

Door: Sjoers, S. (2018).

Recente TIMSS-scores (Meelissen & Punter, 2016) tonen aan dat investeren in goed reken-wiskundeonderwijs aan sterke rekenaars aandacht verdient. Aanleiding voor het bestuderen van sterke rekenaars was het ontbreken van aandacht voor deze doelgroep in het rapport ‘Doorlopende leerlijnen’ (Expertgroep Doorlopende Leerlijnen, 2008). De studie van de auteur leidde tot een verzameling uitdagende opdrachten voor sterke rekenaars, een nieuwe definitie van de doelgroep met bijbehorende subtypen en hun onderwijsbehoeften. Twee onderwijsaanpassingen die aansluiten bij de onderwijsbehoeften van de doelgroep zijn het organiseren van een vast instructiemoment tijdens de reken-wiskundeles voor sterke rekenaars en het vormgeven van een plusklas rekenen.

Bron: Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 37(4), 41-51
Practica in de lessen rekenen-wiskunde en didactiek op de pabo (jrg 38 nr. 2, 2018)

Wanneer we Freudenthal (1991) volgen en het leren van wiskunde beschouwen als een proces van geleide heruitvinding, moeten we dat ook laten zien in de lerarenopleiding. Wij pleiten in dit artikel voor onderzoekstaken voor studenten die hen in staat stellen wiskundige ideeën te ontwikkelen, om hen op die manier voor te bereiden op het ondersteunen van kinderen in een vergelijkbaar proces van geleid heruitvinden.

Lees verder
Hoe studenten van de lerarenopleiding basisonderwijs hun leerlingen kunnen aanzetten tot het doordenken van verhoudingsproblemen met behulp van authentieke leeractiviteiten (jrg 38 nr. 2, 2018)

Dit artikel gaat in op het thema van de Grote Rekendag 2019: Verhoudingen, met de mens als referentiemaat.

Lees verder