Praktijkonderzoek Jaargang 37 nummer 1 2017 Gratis
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Van de Grote Rekendag naar enkele aanwijzingen voor implementatie van onderzoekend leren tijdens rekenen-wiskunde (Habermehl, 2017)

Ontwikkeling en Onderzoek – Van de Grote Rekendag naar enkele aanwijzingen voor implementatie van onderzoekend leren tijdens rekenen-wiskunde (jrg 37 nr. 1, 2017)

Door: Habermehl-Ooms, M.C.P. (2017).

In het hier beschreven onderzoek zijn negen leerkrachten die met hun school deelnamen aan de Grote Rekendag geïnterviewd om te achterhalen op welke wijze ze gebruiken maken van onderzoekend leren in hun reken-wiskundeonderwijs. Centraal hierbij staat hun ervaring, opleiding en frequentie van het gebruik van onderzoekend leren en hun behoefte bij verdere invoering hiervan.
De geïnterviewde leerkrachten zijn in drie groepen te verdelen, die verschillen op bovengenoemde aspecten. Er zijn aanwijzingen dat de drie groepen leerkrachten andere behoeften hebben ten aanzien van verdere implementatie van het gebruik van onderzoekend leren tijdens het reken-wiskundeonderwijs. Hierbij zijn de beschikbaarheid van faciliteiten en informatie belangrijke randvoorwaarden voor succesvolle implementatie van het gebruik van onderzoekend leren bij rekenen-wiskunde.

Bron: Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 37(1), 41-44
Practica in de lessen rekenen-wiskunde en didactiek op de pabo (jrg 38 nr. 2, 2018)

Wanneer we Freudenthal (1991) volgen en het leren van wiskunde beschouwen als een proces van geleide heruitvinding, moeten we dat ook laten zien in de lerarenopleiding. Wij pleiten in dit artikel voor onderzoekstaken voor studenten die hen in staat stellen wiskundige ideeën te ontwikkelen, om hen op die manier voor te bereiden op het ondersteunen van kinderen in een vergelijkbaar proces van geleid heruitvinden.

Lees verder
Hoe studenten van de lerarenopleiding basisonderwijs hun leerlingen kunnen aanzetten tot het doordenken van verhoudingsproblemen met behulp van authentieke leeractiviteiten (jrg 38 nr. 2, 2018)

Dit artikel gaat in op het thema van de Grote Rekendag 2019: Verhoudingen, met de mens als referentiemaat.

Lees verder