Praktijkonderzoek Jaargang 38 nummer 2 2018 Gratis
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Practica in de lessen rekenen-wiskunde en didactiek op de pabo (Markusse, 2018)

Practica in de lessen rekenen-wiskunde en didactiek op de pabo (jrg 38 nr. 2, 2018)

Door: Markusse, A. & Van Galen, F. (2018).

Wanneer we Freudenthal (1991) volgen en het leren van wiskunde beschouwen als een proces van geleide heruitvinding, moeten we dat ook laten zien in de lerarenopleiding. Wij pleiten in dit artikel voor onderzoekstaken voor studenten die hen in staat stellen wiskundige ideeën te ontwikkelen, om hen op die manier voor te bereiden op het ondersteunen van kinderen in een vergelijkbaar proces van geleid heruitvinden.

Bron: VVolgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 38(2), 47-55
Bekijk alle artikelen uit deze editie
Ontwikkeling en onderzoek – Meetkunstnascholing, de plek voor ontwikkeling van professionele vaardigheden (jrg 38 nr 3, 2019)

Het Meetkunstproject richt zich op het versterken van creativiteit door het koppelen van beeldende kunst en het onderdeel meetkunde uit rekenen- wiskunde in lessen. Belangrijk hierbij is de wijze waarop leerkrachten hun leerlingen in deze lessen ondersteunen en motiveren.

Lees verder
Ontwikkeling en onderzoek – Wat werkt (niet) in het reken-wiskundeonderwijs? (jrg 38 nr. 3, 2019)

Review van wetenschappelijk onderzoek naar de samenhang tussen het onderwijsleerproces en reken-wiskundeprestaties van leerlingen in het basisonderwijs.

Lees verder