Weten Jaargang 36 nummer 3 2017

Rekenen op begrip – Kiezen voor de juiste vorm van instructie

Directe instructie is bij rekenen eigenlijk alleen in de fase van procedureontwikkeling een goede instructievorm en het is zeker niet het enige instructiemodel dat in de rekenles gebruikt zou moeten worden. In dit artikel willen de auteurs laten zien wanneer en hoe Directe Instructie in de rekenles goed ingezet kan worden maar dat een andere benadering in de instructie vaak effectiever is.

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Redeneren over steekproeven op de lerarenopleiding basisonderwijs

Vanwege het toenemende belang van data in onze samenleving is het belangrijk dat burgers leren geldige inferenties te maken op basis van data. In de voorstellen voor een nieuw rekenen-wiskundecurriculum wordt dan ook voorgesteld om basisschoolleerlingen al kennis te laten maken met redeneren over steekproeven.

Lees verder
Lerarenopleidingen basisonderwijs zetten de Grote Rekendag in om onderzoekend leren bij studenten te stimuleren (jrg 39 nr 2, 2019)

Lerarenopleiders rekenen-wiskunde willen hun curriculum zo efficiƫnt en effectief mogelijk inrichten voor een optimale voorbereiding van de student op het vak van leraar basisonderwijs. Veel opleiders zien daarbij graag dat hun studenten in aanraking komen met onderzoekend leren in het domein van rekenen-wiskunde. In dit artikel wordt onderzocht hoe lerarenopleiders basisonderwijs de Grote Rekendag in hun curriculum gebruiken om hun studenten te leren hoe ze onderzoekend kunnen onderwijzen.

Lees verder