Doen Jaargang 38 nummer 3 2019 Gratis

Spel in de rekenles – Clever (jrg. 38, nr. 3, 2019)

Door: Anneke Noteboom

Bij het rekenspel Clever moet je je hersens gebruiken! Bij Clever gaat het om handig spelen en redeneren en niet zo zeer om handig rekenwerk.

Door je stappen te beredeneren en zo slimme keuzes te maken zorg je ervoor dat je het voor jezelf goed regelt en je het voor de ander moeilijker maakt. Dat is ook 'clever' spelen! Een simpel spel dat boeiend blijft, omdat je op zo ontzettend veel manieren aan je punten kunt komen. Het blijft zoeken naar wat nu handig is en wanneer....
Bron: Volgens Bartjens jaargang 38 nummer 3
Bekijk alle artikelen uit deze editie
Ontwikkeling en Onderzoek – Effecten van inductief en deductief reken-wiskundeonderwijs (jrg 39 nr 1, 2019)

Op de lerarenopleiding basisonderwijs van Hogeschool Rotterdam is met een quasi-experiment in 10 klassen het verschil in effect gemeten van inductief en deductief onderwijs op studentprestaties, interactie en type docentvragen bij het onderdeel meten.

Lees verder
Ontwikkeling en Onderzoek – 10 jaar ontwikkeling in het rekenwiskundeonderwijs bij de lerarenopleiding basisonderwijs (jrg 39 nr 1, 2019)

Dit is een verslag van de 6e editie van een tweejaarlijks onderzoek naar de studielast en contacttijd voor het vak wiskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs. Eerdere onderzoeken in deze reeks toonden aan dat de lerarenopleidingen sterk verschilden. Binnen dit onderzoek konden geen aanwijzingen worden gevonden voor wat bepalend is voor deze verschillen.

Lees verder