Doen Jaargang 38 nummer 3 2019 Gratis

Spel in de rekenles – Clever (jrg. 38, nr. 3, 2019)

Door: Anneke Noteboom

Bij het rekenspel Clever moet je je hersens gebruiken! Bij Clever gaat het om handig spelen en redeneren en niet zo zeer om handig rekenwerk.

Door je stappen te beredeneren en zo slimme keuzes te maken zorg je ervoor dat je het voor jezelf goed regelt en je het voor de ander moeilijker maakt. Dat is ook 'clever' spelen! Een simpel spel dat boeiend blijft, omdat je op zo ontzettend veel manieren aan je punten kunt komen. Het blijft zoeken naar wat nu handig is en wanneer....
Bron: Volgens Bartjens jaargang 38 nummer 3
Bekijk alle artikelen uit deze editie
Redeneren over steekproeven op de lerarenopleiding basisonderwijs

Vanwege het toenemende belang van data in onze samenleving is het belangrijk dat burgers leren geldige inferenties te maken op basis van data. In de voorstellen voor een nieuw rekenen-wiskundecurriculum wordt dan ook voorgesteld om basisschoolleerlingen al kennis te laten maken met redeneren over steekproeven.

Lees verder
Lerarenopleidingen basisonderwijs zetten de Grote Rekendag in om onderzoekend leren bij studenten te stimuleren (jrg 39 nr 2, 2019)

Lerarenopleiders rekenen-wiskunde willen hun curriculum zo efficiƫnt en effectief mogelijk inrichten voor een optimale voorbereiding van de student op het vak van leraar basisonderwijs. Veel opleiders zien daarbij graag dat hun studenten in aanraking komen met onderzoekend leren in het domein van rekenen-wiskunde. In dit artikel wordt onderzocht hoe lerarenopleiders basisonderwijs de Grote Rekendag in hun curriculum gebruiken om hun studenten te leren hoe ze onderzoekend kunnen onderwijzen.

Lees verder