Columns Jaargang 38 nummer 1 2018 Gratis
Spel in de Rekenles - Getalbegripsspelletjes (Anneke Noteboom) Volgens Bartjens jrg 38 nr 1 2018

Spel in de rekenles – Getalbegripspelletjes (Jrg. 38 nr. 2, 2018)

Door: Anneke Noteboom

De getalbegripspelletjes die in dit artikel worden beschreven betreffen drempel 0 (getalbegrip tot 12 en tot 20). U leest over de spelletjes en wat jonge kinderen ervan of ermee kunnen leren.

Al eerder werd in deze rubriek geschreven over spellen waarmee je specifiek de basisvaardigheden voor rekenen kunt leren en oefenen. Deze vaardigheden zijn ook wel bekend onder de naam ‘rekendrempels’ die leerlingen moeten nemen en die gevisualiseerd worden in het zogenaamde ‘rekenmuurtje’.
De getalbegripspelletjes die in dit artikel worden beschreven betreffen drempel 0 (getalbegrip tot 12 en tot 20). De spelletjes zijn verzameld in Drempeldoos 0. In dit artikel leest u over de spelletjes en wat jonge kinderen ervan of ermee kunnen leren.

Materiaal: Doos 0
Uitgever: Wizz-Spel
Doelgroep: groep 1 - 3
Aantal spelers: 2 - 4
Duur: 10 minuten

Bron: Volgens Bartjens, jaargang 38, nummer 1 (2018)
Bekijk alle artikelen uit deze editie
Ontwikkeling en Onderzoek – Effecten van inductief en deductief reken-wiskundeonderwijs (jrg 39 nr 1, 2019)

Op de lerarenopleiding basisonderwijs van Hogeschool Rotterdam is met een quasi-experiment in 10 klassen het verschil in effect gemeten van inductief en deductief onderwijs op studentprestaties, interactie en type docentvragen bij het onderdeel meten.

Lees verder
Ontwikkeling en Onderzoek – 10 jaar ontwikkeling in het rekenwiskundeonderwijs bij de lerarenopleiding basisonderwijs (jrg 39 nr 1, 2019)

Dit is een verslag van de 6e editie van een tweejaarlijks onderzoek naar de studielast en contacttijd voor het vak wiskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs. Eerdere onderzoeken in deze reeks toonden aan dat de lerarenopleidingen sterk verschilden. Binnen dit onderzoek konden geen aanwijzingen worden gevonden voor wat bepalend is voor deze verschillen.

Lees verder