Columns Jaargang 38 nummer 1 2018 Gratis
Spel in de Rekenles - Getalbegripsspelletjes (Anneke Noteboom) Volgens Bartjens jrg 38 nr 1 2018

Spel in de rekenles – Getalbegripspelletjes (Jrg. 38 nr. 2, 2018)

Door: Anneke Noteboom

De getalbegripspelletjes die in dit artikel worden beschreven betreffen drempel 0 (getalbegrip tot 12 en tot 20). U leest over de spelletjes en wat jonge kinderen ervan of ermee kunnen leren.

Al eerder werd in deze rubriek geschreven over spellen waarmee je specifiek de basisvaardigheden voor rekenen kunt leren en oefenen. Deze vaardigheden zijn ook wel bekend onder de naam ‘rekendrempels’ die leerlingen moeten nemen en die gevisualiseerd worden in het zogenaamde ‘rekenmuurtje’.
De getalbegripspelletjes die in dit artikel worden beschreven betreffen drempel 0 (getalbegrip tot 12 en tot 20). De spelletjes zijn verzameld in Drempeldoos 0. In dit artikel leest u over de spelletjes en wat jonge kinderen ervan of ermee kunnen leren.

Materiaal: Doos 0
Uitgever: Wizz-Spel
Doelgroep: groep 1 - 3
Aantal spelers: 2 - 4
Duur: 10 minuten

Bron: Volgens Bartjens, jaargang 38, nummer 1 (2018)
Bekijk alle artikelen uit deze editie
Ontwikkeling en Onderzoek – Ruim 50 jaar ontwikkeling reken-wiskundeonderwijs (jrg 39 nr 3, 2020)

De ontwikkeling van het reken-wiskundeonderwijs is een product van de tijd. Dat gold voor de periode kort na de 2e wereldoorlog en dat geldt op dit moment. In dit artikel geven de auteurs een overzicht van de ontwikkeling van het reken-wiskundeonderwijs tussen de jaren vijftig van de vorige eeuw en nu.

Lees verder
Ontwikkeling en onderzoek – Wiskunde is overal (jrg 39 nr. 3, 2020)

Door de samenwerking tussen onderzoekers en professionals in voorschool en onderbouw van de basisschool in de professionele leergemeenschappen (PLG's) binnen het project 'Rekenen op spel' hebben docent-onderzoekers ervaren op welke manier professionalisering op het gebied van wiskundestimulering in de context van spontaan spel op gang komt.

Lees verder