Columns Jaargang 38 nummer 1 2018 Gratis
Spel in de Rekenles - Getalbegripsspelletjes (Anneke Noteboom) Volgens Bartjens jrg 38 nr 1 2018

Spel in de rekenles – Getalbegripspelletjes (Jrg. 38 nr. 2, 2018)

Door: Anneke Noteboom

De getalbegripspelletjes die in dit artikel worden beschreven betreffen drempel 0 (getalbegrip tot 12 en tot 20). U leest over de spelletjes en wat jonge kinderen ervan of ermee kunnen leren.

Al eerder werd in deze rubriek geschreven over spellen waarmee je specifiek de basisvaardigheden voor rekenen kunt leren en oefenen. Deze vaardigheden zijn ook wel bekend onder de naam ‘rekendrempels’ die leerlingen moeten nemen en die gevisualiseerd worden in het zogenaamde ‘rekenmuurtje’.
De getalbegripspelletjes die in dit artikel worden beschreven betreffen drempel 0 (getalbegrip tot 12 en tot 20). De spelletjes zijn verzameld in Drempeldoos 0. In dit artikel leest u over de spelletjes en wat jonge kinderen ervan of ermee kunnen leren.

Materiaal: Doos 0
Uitgever: Wizz-Spel
Doelgroep: groep 1 - 3
Aantal spelers: 2 - 4
Duur: 10 minuten

Bron: Volgens Bartjens, jaargang 38, nummer 1 (2018)
Bekijk alle artikelen uit deze editie
Redeneren over steekproeven op de lerarenopleiding basisonderwijs

Vanwege het toenemende belang van data in onze samenleving is het belangrijk dat burgers leren geldige inferenties te maken op basis van data. In de voorstellen voor een nieuw rekenen-wiskundecurriculum wordt dan ook voorgesteld om basisschoolleerlingen al kennis te laten maken met redeneren over steekproeven.

Lees verder
Lerarenopleidingen basisonderwijs zetten de Grote Rekendag in om onderzoekend leren bij studenten te stimuleren (jrg 39 nr 2, 2019)

Lerarenopleiders rekenen-wiskunde willen hun curriculum zo efficiënt en effectief mogelijk inrichten voor een optimale voorbereiding van de student op het vak van leraar basisonderwijs. Veel opleiders zien daarbij graag dat hun studenten in aanraking komen met onderzoekend leren in het domein van rekenen-wiskunde. In dit artikel wordt onderzocht hoe lerarenopleiders basisonderwijs de Grote Rekendag in hun curriculum gebruiken om hun studenten te leren hoe ze onderzoekend kunnen onderwijzen.

Lees verder