Columns Jaargang 38 nummer 1 2018 Gratis
Spel in de Rekenles - Getalbegripsspelletjes (Anneke Noteboom) Volgens Bartjens jrg 38 nr 1 2018

Spel in de rekenles – Getalbegripspelletjes

Door: Anneke Noteboom

De getalbegripspelletjes die in dit artikel worden beschreven betreffen drempel 0 (getalbegrip tot 12 en tot 20). U leest over de spelletjes en wat jonge kinderen ervan of ermee kunnen leren.

Al eerder werd in deze rubriek geschreven over spellen waarmee je specifiek de basisvaardigheden voor rekenen kunt leren en oefenen. Deze vaardigheden zijn ook wel bekend onder de naam ‘rekendrempels’ die leerlingen moeten nemen en die gevisualiseerd worden in het zogenaamde ‘rekenmuurtje’.
De getalbegripspelletjes die in dit artikel worden beschreven betreffen drempel 0 (getalbegrip tot 12 en tot 20). De spelletjes zijn verzameld in Drempeldoos 0. In dit artikel leest u over de spelletjes en wat jonge kinderen ervan of ermee kunnen leren.

Materiaal: Doos 0
Uitgever: Wizz-Spel
Doelgroep: groep 1 - 3
Aantal spelers: 2 - 4
Duur: 10 minuten

Bron: Volgens Bartjens, jaargang 38, nummer 1 (2018)
Practica in de lessen rekenen-wiskunde en didactiek op de pabo (jrg 38 nr. 2, 2018)

Wanneer we Freudenthal (1991) volgen en het leren van wiskunde beschouwen als een proces van geleide heruitvinding, moeten we dat ook laten zien in de lerarenopleiding. Wij pleiten in dit artikel voor onderzoekstaken voor studenten die hen in staat stellen wiskundige ideeën te ontwikkelen, om hen op die manier voor te bereiden op het ondersteunen van kinderen in een vergelijkbaar proces van geleid heruitvinden.

Lees verder
Hoe studenten van de lerarenopleiding basisonderwijs hun leerlingen kunnen aanzetten tot het doordenken van verhoudingsproblemen met behulp van authentieke leeractiviteiten (jrg 38 nr. 2, 2018)

Dit artikel gaat in op het thema van de Grote Rekendag 2019: Verhoudingen, met de mens als referentiemaat.

Lees verder