Columns Jaargang 38 nummer 1 2018 Gratis
Spel in de Rekenles - Getalbegripsspelletjes (Anneke Noteboom) Volgens Bartjens jrg 38 nr 1 2018

Spel in de rekenles – Getalbegripspelletjes

Door: Anneke Noteboom

De getalbegripspelletjes die in dit artikel worden beschreven betreffen drempel 0 (getalbegrip tot 12 en tot 20). U leest over de spelletjes en wat jonge kinderen ervan of ermee kunnen leren.

Al eerder werd in deze rubriek geschreven over spellen waarmee je specifiek de basisvaardigheden voor rekenen kunt leren en oefenen. Deze vaardigheden zijn ook wel bekend onder de naam ‘rekendrempels’ die leerlingen moeten nemen en die gevisualiseerd worden in het zogenaamde ‘rekenmuurtje’.
De getalbegripspelletjes die in dit artikel worden beschreven betreffen drempel 0 (getalbegrip tot 12 en tot 20). De spelletjes zijn verzameld in Drempeldoos 0. In dit artikel leest u over de spelletjes en wat jonge kinderen ervan of ermee kunnen leren.

Materiaal: Doos 0
Uitgever: Wizz-Spel
Doelgroep: groep 1 - 3
Aantal spelers: 2 - 4
Duur: 10 minuten

Bron: Volgens Bartjens, jaargang 38, nummer 1 (2018)
Bekijk alle artikelen uit deze editie
Ontwikkeling en onderzoek – Meetkunstnascholing, de plek voor ontwikkeling van professionele vaardigheden (jrg 38 nr 3, 2019)

Het Meetkunstproject richt zich op het versterken van creativiteit door het koppelen van beeldende kunst en het onderdeel meetkunde uit rekenen- wiskunde in lessen. Belangrijk hierbij is de wijze waarop leerkrachten hun leerlingen in deze lessen ondersteunen en motiveren.

Lees verder
Ontwikkeling en onderzoek – Wat werkt (niet) in het reken-wiskundeonderwijs? (jrg 38 nr. 3, 2019)

Review van wetenschappelijk onderzoek naar de samenhang tussen het onderwijsleerproces en reken-wiskundeprestaties van leerlingen in het basisonderwijs.

Lees verder