Weten Jaargang 39 nummer 1 2019
Volgens Bartjens To be or not to Bee-Bot (Ilse Borst 2019)

To be or to Bee-Bot – Programmeren in de onderbouw (jrg 39 nr 1, 2019)

ICT heeft op school steeds vaker de status van een serieus vak. Hoe pak je dat op de juiste manier aan in groep 1/2 waar het aanbod moet aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen en moet passen bij het leren van enthousiaste en leergierige kleuters? Ilse Borst onderzocht hoe bewegen en programmeren samen kunnen gaan in het leren van kleuters.

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Ontwikkeling en onderzoek: Het bevorderen van creativiteit in het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool (jrg 39 nr 4, 2020)

De auteur onderzocht in haar promotieonderzoek hoe creativiteit van (bovenbouw)leerlingen kan worden bevorderd in het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool.

Lees verder
Ontwikkeling en onderzoek: Reken-wiskundeonderwijs voor (potentieel) hoogpresterende basisschoolleerlingen (jrg 39 nr 4, 2020)

De Inspectie van het Onderwijs onderzocht op 197 basisscholen hoe het reken-wiskundeonderwijs aan (potentieel) hoogpresterende leerlingen wordt vormgegeven. In dit onderzoek werd gekeken naar mogelijk effectieve onderwijskenmerken op 4 niveaus: de leraar, de les, de school en de leerling.

Lees verder