Praktijkonderzoek Jaargang 38 nummer 5 2019 Gratis

Ontwikkeling en Onderzoek – Verslag van de 37e Panama-conferentie ‘Rekenen-wiskunde DOEN’ (Jrg 38 nr 5, 2019)

Door: Keijzer, R., Notten, C., & Verbruggen, I. (2019).

Het conferentiethema van de 37e Panama-conferentie ‘Rekenen-wiskunde DOEN’ refereert aan wiskunde als menselijke activiteit. Dit verslag van de conferentie beschrijft hoe dit thema naar voren kwam in beschrijvingen van wiskunde als rijke activiteit, het ontwikkelen van onderwijs, toetsen en het doen van onderzoek ten bate van het basisonderwijs en de lerarenopleiding basisonderwijs. Het verslag sluit af met een oproep tot een constructieve dialoog over reken-wiskundeonderwijs.

Bron: Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 38(5), 49-57
Bekijk alle artikelen uit deze editie
Ontwikkeling en Onderzoek – Ruim 50 jaar ontwikkeling reken-wiskundeonderwijs (jrg 39 nr 3, 2020)

De ontwikkeling van het reken-wiskundeonderwijs is een product van de tijd. Dat gold voor de periode kort na de 2e wereldoorlog en dat geldt op dit moment. In dit artikel geven de auteurs een overzicht van de ontwikkeling van het reken-wiskundeonderwijs tussen de jaren vijftig van de vorige eeuw en nu.

Lees verder
Ontwikkeling en onderzoek – Wiskunde is overal (jrg 39 nr. 3, 2020)

Door de samenwerking tussen onderzoekers en professionals in voorschool en onderbouw van de basisschool in de professionele leergemeenschappen (PLG's) binnen het project 'Rekenen op spel' hebben docent-onderzoekers ervaren op welke manier professionalisering op het gebied van wiskundestimulering in de context van spontaan spel op gang komt.

Lees verder