Praktijkonderzoek Jaargang 38 nummer 5 2019 Gratis

Ontwikkeling en Onderzoek – Verslag van de 37e Panama-conferentie ‘Rekenen-wiskunde DOEN’ (Jrg 38 nr 5, 2019)

Door: Keijzer, R., Notten, C., & Verbruggen, I. (2019).

Het conferentiethema van de 37e Panama-conferentie ‘Rekenen-wiskunde DOEN’ refereert aan wiskunde als menselijke activiteit. Dit verslag van de conferentie beschrijft hoe dit thema naar voren kwam in beschrijvingen van wiskunde als rijke activiteit, het ontwikkelen van onderwijs, toetsen en het doen van onderzoek ten bate van het basisonderwijs en de lerarenopleiding basisonderwijs. Het verslag sluit af met een oproep tot een constructieve dialoog over reken-wiskundeonderwijs.

Bron: Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 38(5), 49-57
Bekijk alle artikelen uit deze editie
Ontwikkeling en Onderzoek – Effecten van inductief en deductief reken-wiskundeonderwijs (jrg 39 nr 1, 2019)

Op de lerarenopleiding basisonderwijs van Hogeschool Rotterdam is met een quasi-experiment in 10 klassen het verschil in effect gemeten van inductief en deductief onderwijs op studentprestaties, interactie en type docentvragen bij het onderdeel meten.

Lees verder
Ontwikkeling en Onderzoek – 10 jaar ontwikkeling in het rekenwiskundeonderwijs bij de lerarenopleiding basisonderwijs (jrg 39 nr 1, 2019)

Dit is een verslag van de 6e editie van een tweejaarlijks onderzoek naar de studielast en contacttijd voor het vak wiskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs. Eerdere onderzoeken in deze reeks toonden aan dat de lerarenopleidingen sterk verschilden. Binnen dit onderzoek konden geen aanwijzingen worden gevonden voor wat bepalend is voor deze verschillen.

Lees verder