Weten Jaargang 36 nummer 5 2017

Vragen die leren stimuleren – Denkvragen voor alle leerlingen in de reken-wiskundeles

In de reken-wiskundeles worden allerlei vragen gesteld. In dit artikel richt Marc van Zanten zich op vragen die alle leerlingen aanzetten tot nadenken over de rekenwiskundeleerstof en die zodoende bijdragen aan het leren. Hij schetst het belang van goede denkvragen en geeft concrete voorbeelden.

Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Practica in de lessen rekenen-wiskunde en didactiek op de pabo (jrg 38 nr. 2, 2018)

Wanneer we Freudenthal (1991) volgen en het leren van wiskunde beschouwen als een proces van geleide heruitvinding, moeten we dat ook laten zien in de lerarenopleiding. Wij pleiten in dit artikel voor onderzoekstaken voor studenten die hen in staat stellen wiskundige idee├źn te ontwikkelen, om hen op die manier voor te bereiden op het ondersteunen van kinderen in een vergelijkbaar proces van geleid heruitvinden.

Lees verder
Hoe studenten van de lerarenopleiding basisonderwijs hun leerlingen kunnen aanzetten tot het doordenken van verhoudingsproblemen met behulp van authentieke leeractiviteiten (jrg 38 nr. 2, 2018)

Dit artikel gaat in op het thema van de Grote Rekendag 2019: Verhoudingen, met de mens als referentiemaat.

Lees verder