Artikelen

Jaargang 38 nummer 1 2018
Ontwikkeling en Onderzoek – Haal ik de kennisbasistoets rekenen-wiskunde?

De auteurs onderzochten of er een manier was om vroegtijdig te signaleren welke pabo-studenten extra rekenhulp nodig hadden en vroeg moesten starten met de voorbereiding van de kennisbasistoets rekenen-wiskunde.

Lees verder
Ontwikkeling en onderzoek – Basisproblemen bij kubisch vergroten (jrg 38 nr. 1, 2018)

De auteurs onderzochten wat situaties met kubisch vergroten voor pabo-studenten zo lastig maakt.

Lees verder
Redactioneel – Jong geleerd (jrg 38 nr. 1, 2018)

De hoofdredacteur van Volgens Bartjens, Cathe Notten, bespreekt de inhoud van deze editie van het blad.

Lees verder
Alles is moeilijk voor het makkelijk wordt – Programmeren in de reken-wiskundeles (jrg 38 nr. 1, 2018)

Hoe kan computational thinking op de basisschool worden ontwikkeld in combinatie met vakinhoud die al jaren op ht rooster staat? De auteur legt op praktische wijze uit hoe leerkrachten dit in de klas kunnen toepassen en bespreekt het HIP-model.

Lees verder
Bewijs uit het gerijmde – Jong geleerd (jrg 38 nr. 1, 2018)

Jaap van Lakerveld geeft al rijmend veel voorbeelden van hoe er van kinds af aan overal rekenen-wiskunde is, als je het maar wilt zien...

Lees verder
Probleemoplossen en gecijferdheid (jrg 38 nr. 1, 2018)

Deze zomer zette Jos van den Bergh een punt achter zijn onderwijscarrière. Hij gaf een afscheidscollege in stijl – vol reken-wiskundige ‘ei-genaardigheden’ – en met een duidelijke boodschap voor het reken-wiskundeonderwijs.

Lees verder
De jonge sterke rekenaar (jrg 38 nr. 1, 2018)

In dit artikel beschrijft de auteur hoe je als leerkracht de jonge sterke rekenaars met behulp van uitdagende rekenvragen kunt prikkelen en hen verder kunt helpen in het ontwikkelen van hun reken-wiskunde-vaardigheden.

Lees verder
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek – Van de redactie (jrg 38 nr. 1)

De hoofdredacteur van Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek bespreekt de artikelen over ontwikkeling en onderzoek bij deze editie van Volgens Bartjens.

Lees verder
Het Ei van Columbus krijgt een opvolger (jrg 38 nr. 1, 2018)

Hoofdredacteur Cathe Notten vertelt over de opvolger van de populaire puzzelrubriek Het Ei van Columbus: De Draad van Ariadne.

Lees verder
De draad van Ariadne – De blauwe vinvis (jrg 38 nr. 1, 2018)

In deze rubriek voor leerlingen en leerkrachten leren kinderen van 4 tot 12 jaar op een speelse manier de wiskunde om hen heen te zien en er plezier in te krijgen om problemen op te lossen.

Lees verder
Handleiding bij de Draad van Ariadne (jrg 38 nr. 1, 2018)

Tips en vragen voor leerkrachten bij de rubriek De Draad van Ariadne.

Lees verder
Kwartetten in de speelzaal (jrg 38 nr. 1, 2018)

Dit artikel beschrijft de activiteit 'Kwartetten in de speelzaal', waarmee kleuters oefenen met tellen en inventariseren.

Lees verder
Groetjes van groep 4 – Spelenderwijs (jrg 38 nr. 1, 2018)

Juf Lia van Diem gebruikt twee dobbelstenen om met haar rekengroepje te oefenen met optellen en splitsen.

Lees verder
Rekenspellenwedstrijd ’18 (jrg 38 nr. 1, 2018)

Welk spel won de rekenspellenwedstrijd editie 2018 en wie waren de makers?

Lees verder
eTIMSS: De tablettoets (jrg 38 nr. 1, 2018)

Ter voorbereiding van de TIMSS-2019 werd getest wat het effect was van het maken van de toets op een tablet.

Lees verder
Zullen we nog een spelletje doen? Executieve vaardigheden en het reken-wiskundeonderwijs (jrg 38 nr. 1, 2018)

Vooral jonge kinderen hebben veel stimulans nodig op het gebied van bepaalde vaardigheden of functies.
In dit artikel bespreken de auteurs acht belangrijke executieve functies.

Lees verder
Nvorwo-Nieuws – September 2018 (jrg 38 nr. 1, 2018)

NVORWO-voorzitter Douwe Jan Douwes vertelt over het belang van goede rekencontexten.

Lees verder
Spel in de rekenles – Getalbegripspelletjes

De getalbegripspelletjes die in dit artikel worden beschreven betreffen drempel 0 (getalbegrip tot 12 en tot 20). U leest over de spelletjes en wat jonge kinderen ervan of ermee kunnen leren.

Lees verder