Artikelen

Jaargang 38 nummer 2 2018
Practica in de lessen rekenen-wiskunde en didactiek op de pabo (jrg 38 nr. 2, 2018)

Wanneer we Freudenthal (1991) volgen en het leren van wiskunde beschouwen als een proces van geleide heruitvinding, moeten we dat ook laten zien in de lerarenopleiding. Wij pleiten in dit artikel voor onderzoekstaken voor studenten die hen in staat stellen wiskundige ideeën te ontwikkelen, om hen op die manier voor te bereiden op het ondersteunen van kinderen in een vergelijkbaar proces van geleid heruitvinden.

Lees verder
Hoe studenten van de lerarenopleiding basisonderwijs hun leerlingen kunnen aanzetten tot het doordenken van verhoudingsproblemen met behulp van authentieke leeractiviteiten (jrg 38 nr. 2, 2018)

Dit artikel gaat in op het thema van de Grote Rekendag 2019: Verhoudingen, met de mens als referentiemaat.

Lees verder
De beurs op met de klas (jrg 38 nr. 2, 2018)

Rekenen met geld heeft direct betekenis voor leerlingen. Een goede reden om geld in te zetten in een interactieve rekenles. Het Beursspel blijkt niet alleen een mooi spel om leerlingen aan het rekenen te krijgen maar zeker ook om te leren reflecteren op hun eigen handelen en het gebruik van bepaalde bewerkingen. Onder het motto 'Geld krijgt pas zijn werkelijke waarde als je er iets mee doet!' bespreken de auteurs van dit artikel hoe je dit spel kunt gebruiken in je klas.

Lees verder
Bewijs uit het gerijmde – Schoonschrift (jrg 38 nr. 2, 2018)

De wereld van rekenen-wiskunde beschreven in rijm door Jaap van Lakerveld.

Lees verder
Verhuisdoos als rijke context

Een rijke context alleen is geen garantie voor denkwerk op niveau door leerlingen. Een leerkracht die gericht vragen weet te stellen, kan hiervoor wel een aanzet geven.

Lees verder
De ontwikkeling van meetkundig inzicht (jrg 38 nr. 1, 2018)

Dit artikel schetst de achtergronden bij de Doolhoven-editie van de Draad van Ariadne elders in dit nummer.
Binnen het reken-wiskundeonderwijs worden vaak drie niveaus van handelen onderscheiden: concreet, schematisch en mentaal. Ook in het meetkundeonderwijs blijkt het zinvol te zijn om leerlingen inzet leerproces drie fasen te laten doorlopen. Het onderwijsexperiment van de Russische onderzoeker Poddjakov leverde overtuigende resultaten op.

Lees verder
De Draad van Ariadne – Doolhoven (jrg 38 nr. 2, 2018)

In de Draad van Ariadne vind je deze keer allerlei doolhoven! Geschikt voor kinderen van 4 tot 12 jaar.

Lees verder
Handleiding bij de Draad van Ariadne – Doolhoven (jrg. 38 nr. 2, 2018)

Achtergrondinformatie voor de leerkracht bij de Doolhoven-editie van de Draad van Ariadne.

Lees verder
Probleemoplossen, modelleren en abstraheren (jrg 38 nr. 2, 2018)

In de openbare les ter gelegenheid van zijn benoeming tot lector in de didactiek van wiskunde en rekenen bij de Hogeschool Utrecht hield Paul Drijvers, tevens hoogleraar in de didactiek van de wiskunde aan de Universiteit Utrecht, op 11 oktober 2018 zijn electorale rede met als titel 'Hoofd in de wolken, voeten op de vloer'. Met zijn lectoraat wil Paul Drijvers bruggen bouwen tussen het klaslokaal en de wetenschappelijke bibliotheek. Een interview met Paul Drijvers.

Lees verder
Kleine kinderen worden groot – Meetbeker (jrg 38 nr. 2, 2018)

'Mag ik de plantjes water geven met deze meetbeker?' vraagt Iris van 3 aan haar moeder.
De plantjes boffen maar. Ze krijgen heel veel kilometers water!

Lees verder
De bouwstenen bedacht, en nu bouwen! (jrg 38 nr. 2, 2018)

Jaarlijks komt een grote groep rekencoördinatoren bij elkaar tijdens de Nationale rekencoördinator dag. In dit bijtank- en bijpraat-moment voor al deze leerkrachten worden workshops en lezingen gegeven. De komende bijeenkomst staat in het teken van curriculum.nu. In dit artikel wordt beschreven hoe er aan dit onderwerp op de komende conferentie op 8 maart 2019 aandacht zal worden besteed.

Lees verder
Volgens Bartjens heeft iets gelezen (jrg 38 nr. 2, 2018)

De redactie kwam drie mooie boeken tegen van, met of over rekenen en bespreekt die in dit artikel.

Lees verder
Bedenk het beste rekenspel! (jrg 38 nr. 2, 2018)

Voor de vijfde keer organiseren Volgens Bartjens, SLO, NVORO en Klasse TV de wedstrijd 'Bedenk het beste rekenspel'. We nodigen leerlingen van de basisschool en hun leraren, maar ook studenten van de Pabo (aanstaande leraren) uit om mee te doen.

Lees verder
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek – Redactioneel (jrg 38 nr. 2, 2018)

Ronald Keijzer, hoofdredacteur van Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek, bespreekt de twee artikelen die voor deze editie zijn gepubliceerd. Het betreft het artikel 'Practica in de lessen rekenen-wiskunde en didactiek op de pabo' van Annette Markusse en Frans van Galen en 'Hoe studenten van lerarenopleiding basisonderwijs hun leerlingen kunnen aanzetten tot het doordenken van verhoudingsproblemen met behulp van authentieke leeractiviteiten' van Roos op den Kamp.

Lees verder
Panama-conferentie 2019 over reken-wiskundeonderwijs (jrg 38 nr. 2, 2018)

Marc van Zanten vertelt over de 37e Panama-conferentie in 2019 met als thema 'Rekenen-wiskunde doen' en nodigt u hiervoor uit.

Lees verder
Van de voorzitters… (jrg 38 nr. 2, 2018)

Rubriek van de duo-voorzitters van de NVORWO: Kees Hoogland en Jenneken v.d. Mark.

Lees verder
Spel in de rekenles – That’s life! (jrg 38 nr. 2, 2018)

Het klinkt wat vreemd, een rekenspel dat 'That's life' heet. De ondertitel van het spel geeft ons echter toelichting: 'Het spel van voorspoed en tegenslag'. En dat klopt: Denk je net dat je goed bezig bent, krijg je er ineens weer veel iinpunten bij. Tot het eind toe blijft het spannend wie uiteindelijk gaat winnen. Dat is, naast dat in dit spel veel rekenen, logisch denken en redeneren vraagt, het mooie van 'That's life'. Beoordeel het zelf!

Lees verder