Editie: Jaargang 20 nummer 3 2001

Wat een gepraat! Het gaat toch om rekenen? – Caroliene van Waveren Hogervorst

Op de Marnix Academie (Pabo) in Utrecht, volgen de studenten in het eerste half jaar van de opleiding het programma ‘Rekenen is veranderd’. Daarin leren ze de uitgangspunten kennen van het realistische rekenonderwijs.

Lees verder
De slakkenrace – Een glibberige rekenles in de kleutergroep

Inspelen op wat kinderen werkelijk interesseert is het geheim van een goede kleuterjuf. Soms vraagt dat wel enige improvisatie, want wat doe je als je kleuters plotseling slakken gaan vangen? Dan doe je een slakkenproject met meet- en tel-activiteiten...

Lees verder
Een jaar later – Hoe een olifantje het rekenonderwijs stuurt – Fokke Munk en Hilde Amse

Vorig jaar was de geboorte van het olifantje Indra het uitgangspunt van een rijke rekenles. Inmiddels vierde Indra haar eerste verjaardag en ook dat heugelijke feit leverde veel interessante getallen op.

Lees verder
Hoe bollebozen rekenen – Inzicht in denkprocessen van begaafde rekenaars – Jo Nelissen

Begaafde kinderen willen net als andere kinderen graag hun rekenideeën met anderen uitwisselen. Het enige waarin ze zich onderscheiden is dat zij na een opgelost vraagstuk meteen een nieuwe opgave willen krijgen om hun nieuwe inzicht op uit te proberen.

Lees verder
Een boek komt tot leven – Internet: inspirator voor educatief ontwerpen

Het begon allemaal met een voorleesboek over bolmeetkunde, maar inmiddels kunnen leerlingen via Internet discussiëren met de hoofdpersonen uit dat boek, meetkundige filmpjes bekijken en in het lab allerlei onderzoekjes doen. Het eind is nog niet in zicht

Lees verder
Kleine kinderen worden groot – Wratten op de pompoen

Steyn en Veerle hollen een pompoen uit om een lampion te maken voor Sint Maarten. Door de wratten op de pompoen kan Steyn precies zien hoe het deksel moet passen.

Lees verder
Wiskunde op straat – Geld maakt niet gelukkig

Met het stijgen der jaren worden 3 problemen steeds nijpender: Wat zeggen we tegen onze collega’s tijdens ons 25-jarig jubileum? Hoe worden we eindelijk rijk? Wanneer vieren wij feest? In deze column een antwoord op deze brandende vragen.

Lees verder
Faites vos jeux – De rekenkunsten van een croupier – Artikel van Wim Sweers

Een croupier moet razendsnel en feilloos kunnen rekenen. Nogal wat croupiers-in-opleiding haken voortijdig af omdat ze op dat punt onvoldoende presteren. De auteur bezocht het casino en ontdekte aan welke reken-eisen een croupier moet voloen.

Lees verder
Rode krullen in je schrift – een goed gevoel in de rekenles – Hans ter Heege

Slecht presteren, gebrek aan zelfvertrouwen krijgen, beurten ontwijken, angsten en schuldgevoelens, nog slechter presteren... hoe kun je bij een zwakke rekenaar deze vicieuze cirkel doorbreken? Door een positief pedagogisch klimaat...

Lees verder
Vroeger- Eureka!

Ed de Moor vertelt in zijn rubriek over vroegere natuurkundigen zoals Archimedes en Piet Hendrik van der Ley en hun ontdekkingen

Lees verder
De nationale doorsnee basisonderwijs – ’s Ochtends met een boterham voor de televisie

Artikel van Marjolein Kool, waarin zij resultaten van ‘De Nationale Doorsnee Basisonderwijs’ (een statistiek-project waaraan 2574 leerlingen van groep 7 en 8 hebben meegedaan) bespreekt.

Lees verder
De bekende Nederlander in getallen – Anky van Grunsven

De Olympische spelen van Sidney 2000 zullen we niet snel vergeten. Eén van die gouden topsporters daar was Anky van Grunsven, die haar paard Gestion Bonfire liet dansen als een prima ballerina. Anky heeft iets met mooie jaartallen.....

Lees verder