Editie: Jaargang 20 nummer 5 2001

Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek (jrg 36 nr. 1 2016)
Gratis

Hoofdredacteur van Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek Ronald Keijzer vertelt welke twee artikelen deze keer zijn uitgekomen.

Lees verder
Ik ben een schoolmeester – Interview met Ed de Moor

Rob de Jong interviewt Ed de Moor, de oprichter van NOVRWO, die is begonnen als wiskundeleraar en later is uitgegroeid tot een creatief ontwerper met een enorme ervaring.

Lees verder
2400, daar hoef je niet eens naar te kijken! Getalgevoel als grondslag voor reken-wiskundige kennis

Kees Buijs schrijft over getallen en getalrelaties. Hij laat zien met hoeveel plezier kinderen onderzoek doen naar getallen. De leerlingen verdelen getallen op grond van eigenschappen in groepen en ontwikkelen zo hun getalgevoel en rekenvaardigheid.

Lees verder
Op zoek naar veelvouden – Een rekenles op de Mickley First School in Engeland

In hoeverre verschilt het Engelse rekenonderwijs van het Nederlandse? Hanneke Jones-Teuben gunt ons een blik in haar Engelse klas en doet ons een lesidee aan de hand waar ook Nederlandse kinderen van groep 3/4 van zullen smullen.

Lees verder
Wiskunde op straat; – Roken of gerookt worden

Harrie Sormani heeft uitgevonden dat wilskracht niet de gedachte factor was om met roken te kunnen stoppen. Hij gebruikt nu het ultieme middel waardoor hij al een hele tijd met gemak rookvrij is: wiskunde!

Lees verder
‘k Wis nie da’k zû goed kon rekene! – Remedial teaching voor zwakke rekenaars

Jos van Rooij vertelt over zwakke rekenaars uit groep 6 die met de suikersom en de tribunesom weer op weg geholpen worden. Ze leren handig rekenen, herwinnen hun zelfvertrouwen en vinden het nog leuk ook!

Lees verder
Vroeger – Zeno’s zonderlinge som

Ed de Moor vertelt over Zeno van Elea. Zeno bedacht wiskundige breinbrekers zoals de paradox van Zeno over een wedstrijd tussen de hardloper Achilles en een schildpad. Ed de Moor legt uit waarom de redenering van deze paradox niet klopt.

Lees verder
Groep 5 doet het goed – Balans van het rekenonderwijs halverwege de basisschool

Om de 5 jaar vindt onderzoek plaats naar de resultaten van het rekenonderwijs aan het eind en halverwege de basisschool (het PPON-project). Door de uitkomsten over de jaren heen met elkaar te vergelijken, kunnen ontwikkelingen in kaart gebracht worden.

Lees verder
Beroering in de telvijver – Jonge kinderen tellen bewegende voorwerpen

Een verzameling bewegende objecten laat zich minder makkelijk tellen dan een collectie die stil ligt. Jan van den Brink onderzoekt in hoe verre kinderen met behulp van de computer strategieën ontwikkelen voor het tellen van een groep beweeglijke eendjes.

Lees verder
Groetjes van groep drie – Misrekenen of misgooien

Groep 3 leert aftrekken. De juf besluit er een kegelspelletje op het bord aan te verbinden. Dit blijkt voor de kinderen van groep 3 - en hun juf - een stuk lastiger dan gedacht. Dan volgende keer maar met echte kegels.....

Lees verder
De bekende Nederlander in getallen – Jomanda

Rekenen moet iedereen, zelfs als je over bovennatuurlijke gaven beschikt. In onze rubriek ‘De bekende Nederlander in getallen’ vertelt medium Jomanda over het gebruik van rekenen en wiskunde in haar leven.

Lees verder