Editie: Jaargang 21 nummer 1 2001

De rijkdom van geld – De rol van geld in het reken-wiskundeonderwijs

Met pen kun je nog veel meer doen dan u dacht. Geld als didactisch hulpmiddel kan in het reken-wiskundeonderwijs vele deuren openen. Een pleidooi voor de ontwikkeling van gecijferde waaraan geld een rijke bijdrage kan leveren.

Lees verder
Kiezen of delen – Waar haalt de groenteman zijn euro’s vandaan?

De groenteman van Hans ter Heege kan perfect optellen, maar hoe staat het met zijn verdere rekenkunsten? Gaat dat wel goed als de euro wordt geïntroduceerd?

Lees verder
De euro in het aanvankelijk rekenonderwijs – Geld als denkmodel voor rijgen en splitsen

De komst van de euro brengt veel veranderingen met zich mee in het reken-wiskundeonderwijs. Zal de euro iets gaan veranderen in de didactiek van het aanvankelijk rekenen? De auteurs zetten de leerlijnen voor optellen en aftrekken nog eens op een rijtje

Lees verder
Euro-weetjes – Over DING FLOF BIPS en nog veel meer

Allerlei weetjes die bij de invoering van de euro handig zijn...

Lees verder
Kleine kinderen worden groot – Het succes zit in de schaar

Als tante Lianne een middagje gaat knutselen met Marlieke en Steven, komt daar ongemerkt heel veel rekenen aan te pas

Lees verder
Wiskunde op straat – Cijfers in beeld

In zijn rubriek laat Harrie Sormani zien waarom sport zonder cijfers absolute flauwekul is.

Lees verder
Werk aan de winkel – Kleuters als kleine zelfstandigen

Uitdagende hoeken kunnen in de kleutergroepen gouden leermomenten opleveren. Die gouden leermomenten kun je echter niet afdwingen. Toch kunnen de inrichting van de hoek en inspirerende lesactiviteiten onder leiding van de leerkracht de kansen vergroten.

Lees verder
Vroeger – Didactische munt

Ed de Moor beschrijft sommen over geld in de rekenmethodes van vroeger in zijn rubriek over de tijden van weleer.

Lees verder
Waar haal je het vandaan? Informatie over euro-materialen en -websites

Lesmaterialen, informatiebrochures, oefenprogramma's, plastic muntjes... Er wordt van alles geproduceerd om Nederland en met name het onderwijs voor te bereiden op de komst van de euro. Wat is er allemaal te koop en te krijg op euro-gebied?

Lees verder
Echt HEMA – Interview met een euro-projectleider

Hoe maak je een bedrijf euro-proof? Dat is een enorme puzzel, maar Magreet de Vlaam, projectleider bij de HEMA, voelt zich erdoor uitgedaagd. Ze weet alles af van de aangepaste kassa-lade in de winkel tot de geconverteerde software op het hoofdkantoor.

Lees verder
De euro in de reken-wiskundeles op de basisschool – Een boekbespreking

Veel scholen zullen hun leerlingen op de daadwerkelijke invoering van de euro in januari 2002 willen voorbereiden. Om ze daarbij op weg te helpen schreef Fred Goffree, expert in de reken-wiskundedidactiek, er een boekje over.

Lees verder
Groetjes van groep drie – Grote klasse!

Als uf Lia van Diem vraagt aan haar kersverse groep drie of de kinderen kunnen uitzoeken wie nou de grootste van de klas is zonder dat ze naast elkaar mogen staan, leidt dit tot een mooie rekenles...

Lees verder
De bekende Nederlander in getallen – Nout Wellink

Harrie Sormani bevraagt president van De Nederlandsche Bank Nout Wellink over de getallen die belangrijk zijn in zijn leven.

Lees verder
De laatste gulden

Kijk nog maar eens goed naar de laatste guldens die deze maanden door uw handen zullen gaan. Misschien zit daar wel een gulden bij met een vrolijk zwaaiend leeuwtje. Dat is de 'afscheidsgulden', bedacht door Tim van Melis.

Lees verder