Editie: Jaargang 22 nummer 2 2002

Hoofdrekenen in de hoogste leerjaren – Spelenderwijs verder

Hoofdrekenen en schattend rekenen moeten leerlingen ook inzetten bij breken, kommagetallen, verhoudingen en procenten. Als het leren van dat hoofdrekenen ook nog op een speelse manier gebeurt dan is iedereen enthousiast.

Lees verder
Toveren met getallen – Zoek de som bij de uitkomst

Computerspelletjes die losse getallen en ook de relaties ertussen als uitgangspunt nemen bieden veel mogelijkheden. Laat kinderen rondzwerven in de wereld van Toverboeken en Kappotte Rekenmachines en ze leren de straten en steegjes goed kennen...

Lees verder
Kun je rekenen op spelletjes? Spel als aanvulling op en versterking van rekenonderwijs

Kan spel binnen het realistisch reken-wiskundeonderwijs een zinvolle rol spelen? In dit artikel geeft Frans Moerlands een antwoord op deze vraag. Vele mooie spelvoorbeelden illustreren zijn betoog, daarvan is Monopoly het allermooiste.

Lees verder
Jong geleerd… Interactieve reken-spelletjes voor jonge kinderen

Kinderen die niet de kans krijgen om in hun eerste levensjaren betekenisvolle ervaringen op te doen betreden de basisschool al met een achterstand. Spelletjes die uitdagen tot interactie, reflecteren en redeneren zijn van onschatbare waarde.

Lees verder
De bekende Nederlander in getallen – Hans Böhm

Hans Böhm vertelt over rekenen en de getallen die in zijn leven een rol speelden.

Lees verder
Groetjes van groep 3 – De fotozaak

In ons rekenboek staan drie plaatjes onder elkaar. Het zijn luchtfoto's, gemaakt vanuit een vliegtuig. De eerste foto is van dichtbij genomen, de tweede van wat hoger en de derde van het verst weg. Voor de meeste kinderen in groep 3 een moeilijk verhaal..

Lees verder
Kleine kinderen worden groot – Vandaag, morgen en straks

Is het al straks? Wat is eigenlijk een abonnement? Zijn we er al? Ben ik nog op tijd? Wat voor dag is het morgen? Allemaal vragen die Julian en Stefan, de kinderen van Marian Steverink stellen. Door haar antwoorden leren ze weer een beetje beter rekenen..

Lees verder
Vroeger – Karaktervormend hoofdrekenen

Auteur Ed de Moor neemt de lezer in zijn rubriek mee in de geschiedenis van het hoofdrekenen....

Lees verder
Wiskunde op straat – De stationseuro

Auteur Harrie Sormani krijgt een brief over de prijsverhogingen van de horeca in het plaatselijke station. Hij rekent de lezer voor wat dat voor gevolgen heeft....

Lees verder
Is het hoger of lager dan 10? – ‘Raad mijn getal’ in groep 3

Spelletjes kunnen kinderen motiveren en hen betrokken houden bij de rekenles. Maar natuurlijk moet er dan ook nog geleerd worden. Sylvia Schinkel beschrijft haar ervaringen in groep 3 met het spel 'Raad mijn getal'.

Lees verder
Leerkracht, leerling, leerstof – Oefenen, samenspel van drie factoren

Elke dag een kwartiertje gezamenlijk, productief, mondeling, inzichtelijk oefenen is een voorwaarde voor succesvol reken-wiskundeonderwijs. Dat is de boodschap van Adri Treffers. Hij laat zien dat oefenen speels kan zijn, ook zonder spel-vorm.

Lees verder
Spelen met de rekenmachine – Spelenderwijs hypotheses toetsen

Wat is de functie van de rekenmachine in het reken-wiskundeonderwijs en hoe kan die functie op speelse en uitdagende wijze gerealiseerd worden? Willem Vermeulen beschrijft verrassende voorbeelden van spelen met de rekenmachine. Er valt veel te ontdekken!

Lees verder
Kaarten in de klas – Het talrijke nageslacht van de 24-game

Het 24-game blijft populair, zeker nu er varianten voor de onder- en middenbouw beschikbaar zijn. Oefening en speelplezier gaan hand in hand. Johan Winnubst vertelt er in dit artikel over.

Lees verder