Editie: Jaargang 22 nummer 4 2003

Voor een achtergrond – Een blikwisseling kan bijdragen aan meetkundig inzicht

Wie zijn ogen goed de kost geeft, ontdekt allerlei natuurkundige verschijnselen die in eerste instantie verwondering oproepen. Afwisselend kijken naar de voor- of achtergrond waartegen de beweging plaatsvindt, kan een meetkundige verklaring opleveren.

Lees verder
Van breukencirkels tot minipizza’s – Als je pizza’s verdeelt, moet je echt even proeven

Drie pizza's verdelen met 4 personen. Dat kan op verschillende manieren. De beste idee├źn ontstaan als kinderen met elkaar kunnen overleggen en 'echte' pizza's mogen gebruiken. Dan wordt reken-wiskundeonderwijs realistisch, leuk en erg leerzaam.

Lees verder
Altijd je reken-gereedschap bij de hand – Leerlingen ontwikkelen hun eigen reken-wiskundige modellen

Als leerlingen de werking van een model niet doorzien, kan dat model geen steun bieden in de reken-wiskundeles. Modellen die leerlingen zelf bedenken en in klassengesprekken ontwikkelen worden vaak wel begrepen en kunnen dus hulp bieden bij de opgaven.

Lees verder
Betekenisvol rekenen – Op zoek naar de wiskunde in een contextopgave

Hoe los je een contextopgave op? De eerste stap bestaat uit het maken van een wiskundige vertaling, een wiskundige interpretatie van de context. Klassengesprekken over hoe je dat kunt doen zijn van groot belang.

Lees verder
We doen even alsof dit een klas is – Promotie-onderzoek over het visualiseren van wiskunde

In 2002 promoveerde Ivanka van Dijk op haar onderzoek naar het visualiseren van wiskunde. Zij vroeg zich af of het mogelijk zou zijn om leerlingen hun eigen denkmodellen te laten tekenen in plaats van deze kant-en-klaar aan te reiken.

Lees verder
Johnny zit stil voor zich uit te kijken – De affectieve context van het rekenen

Wat gaat er schuil achter de onbevangen, beteuterde, blije of gespannen gezichten die de leraar elke dag weer aankijken tijdens de les? De auteur voert de lezer door het krachtenveld van emoties dat dagelijks heerst in de klas en doet suggesties.

Lees verder
Digitale avonturen – Rekenspellen voor thuis bij Pluspunt en de Wereld in Getallen

Thuis spelletjes doen op de computer en ondertussen de rekenstof van school oefenen en herhalen. Dat klinkt veel ouders en leerkrachten als muziek in de oren. Uitgeverij Malmberg brengt veelbelovende CD-roms op de markt. Maken die hun mooie belofte waar?

Lees verder
Klieren met gummen – Kinderen bedenken hun eigen verdeel-opgave

'Computeren' blijft populair bij kinderen, op school maar ook thuis. Kinderen zijn zelfs bereid om in hun vrije tijd educatieve sites zoals het rekenweb te bezoeken. Is het mogelijk om kinderen ook op de computer echt aan het denken te zetten?

Lees verder
Ouders op herhaling – Rekenen-wiskunde vroeger en nu

Steeds meer ouders ontdekken dat hun kind heel anders rekenonderwijs krijgt dan zij vroeger gehad hebben. Wat zijn de verschillen en vanwaar deze veranderingen?

Lees verder
Landjepik, maar dan anders – Een rekenspeelplaats op papier

Een simpele matrix met 81 getallen vormt de basis voor veel spelplezier. En als blijkt dat de spelletjes ook nog het rekeninzicht van de spelers kunnen vergroten, is er sprake van dubbele pret.

Lees verder
De bekende Nederlander in getallen – Martin Gaus

Gesprek met hondentrainer Martin Gaus, waarin hij uitlegt wat hij wel of niet met getallen heeft en welke getallen voor hem belangrijk zijn.

Lees verder
Kleine kinderen worden groot – Puzzelgenot

Jules houdt van puzzelen en hij doet het dan ook regelmatig. Hij puzzelt zo veel dat hij uiteindelijk beter wordt dan zijn moeder....

Lees verder
Vroeger – Voor een el in de cel

In de 18e eeuw had iedere streek of stad zijn eigen maten voor lengte, gewicht en volume. De noodzaak tot standaardisering kwam niet uit het gewone leven voort. Het waren vooral wetenschappers die inzagen dat een uniform maatsysteem onontbeerlijk was.

Lees verder
Wiskunde op straat – De treinkarretjes

De voordelen van het reizen met de trein boven het stil staan met de auto waren te groot om mij door kleine onvolkomenheden van de NS uit het veld te laten slaan. In welke auto komt er immers tijdens de reis een karretje langs met lekker drank en spijs?

Lees verder
Bah, gaan we rekenen? Op zoek naar speelse lesvormen

Kinderen zijn altijd te porren voor een spelletje. Maar zodra het spelletje is afgelopen en het rekenboek op tafel komt is het uit met de pret. Hoe kun je toch met de methode lesgeven en tegelijkertijd je leerlingen motiveren met speelse activiteiten?

Lees verder