Editie: Jaargang 22 nummer 5 2003

Onderwijzen van formele wiskunde in het basisonderwijs – Het proefschrift van Ronald Keijzer

Ronald Keijzer promoveerde op een proefschrift over beukenonderwijs. De resultaten geven de reken-wiskundedidactici weer volop stof tot nadenken en discussiëren.

Lees verder
Elke leerling telt mee – Omgaan met verschillen in de reken-wiskundemethodes

Tijdens de Panamaconferentie van januari 2003 werden methodeschrijvers uitgedaagd om uit te leggen hoe hun methode rekening houdt met de individuele verschillen tussen leerlingen. Hoe bieden ze ze de leerkracht steun bij het differentiëren?

Lees verder
Maak er geen punt van maar een komma – Reken-wiskundeonderwijs van basisschool naar basisvorming

Hoe kunnen we een brug slaan tussen het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool en dat in het voortgezet onderwijs? Nog steeds dreigen kinderen tussen wal en schip te raken. Kijken in elkaars keuken is 1 belangrijke voorwaarde om de kloof te overbruggen

Lees verder
Bijna-verdwijn-sommen – De inverse relatie tussen aftrekken en optellen

Hoe leer je kinderen dat het soms handig kan zijn om een aftreksom op te lossen via aanvullend optellen? Julie Menne beschrijft een drie-stappen-plan om leerlingen aan het eind van groep 4 de relatie tussen optellen en aftrekken te laten ontdekken

Lees verder
Rondje Rekenliedjes – Zingen in de rekenles

Een cd met zestien rekenliedjes gezongen door Frank Groothof en een daarbij behorende docentenhandleiding met een speelrekenboek zullen leerlingen en leerkrachten van groep 3 inspireren tot muzikaal reken-wiskundeonderwijs

Lees verder
De lengte van een liniaal – Meer dan een meetinstrument

Hoe 'ziet' een kind een liniaal? Welke betekenissen geeft het aan dit meetinstrument? Pas als je dit als leerkracht weet, kun je activiteiten rond het meten van lengte organiseren, want die moet aansluiten bij de mentale 'liniaalbeelden' van de leerlingen

Lees verder
De Superwonderbril – Een liedje om het splitsen te herhalen

Rekenen met een liedje, hoe werkt dat in de praktijk? Leerkracht Jacqueline Odijk ging met haar groep 3 aan de slag met het liedje 'Superwonderbril' uit het pakket Rondje Rekenliedjes

Lees verder
De ouderavond – Rekenen en rekenproblemen

Met welke rekenproblemen worstelen sommige kinderen en wat kun je daar als ouders aan doen? Dit soort vragen zijn vaak op ouderavonden te horen. De auteur is schoolbegeleider en hij beantwoordt vaker dergelijke vragen. In dit artikel vertelt hij er over.

Lees verder
De bekende Nederlander in getallen – Harrie Jekkers

Harrie Jekkers vertelt over zijn leven en de getallen daarbij een rol speelden

Lees verder
Groetjes van groep vier – Foldermateriaal

Lia van Diem heeft een rekengesprek over reclamefolders met de kinderen van groep vier....

Lees verder
Kleine kinderen worden groot – Kleine autootjes

Anneke van Gool vertelt over David, die in Noorwegen op vakantie nog niet echt in de gaten heeft wat het begrip perspectief inhoudt....

Lees verder
Vroeger – Een eeuwig wonderkind

Ed de Moor vertelt over Carl Friedrich Gauss (1777 - 1855) , wiskundige en wonderkind.

Lees verder
Wiskunde op straat – Handicap moet blijven

Zelfs bij het zorgen voor de gehandicapte medemens moet je af en toe nog heel wat rekenen, merkt Harrie Sormano

Lees verder
Hoe tel je geiten als je nooit hebt leren tellen? – Verslag van een reis naar Kenia

Tijdens een bezoek aan Kenia belandt Hein van der Straaten toevallig in een basisschool. Daar laat hij de leerlingen zien dat je aan rekenen ook veel plezier kunt beleven. De leerkrachten nodigen Hein onmiddellijk uit om nog eens terug te komen.

Lees verder