Editie: Jaargang 23 nummer 2 2003

Vierkuberhuisjes – Bouwen, draaien, spiegelen en denken

Een huisje van 4 blokjes kun je een vierkuberhuisje noemen. Hoeveel verschillende vierkuberhuisjes kun je bouwen? Deze vraag werd voorgelegd aan groep 3, maar wel met bepaalde bouwbeperkingen.

Lees verder
Bouwen op de computer – Met de computer kun je de ruimte naar je hand zetten

Een computer gebruiken bij het bouwen met blokken en het vouwen van papier? Waarom zou je dat doen? Je kunt toch echte blokken en papier gebruiken? Zit er meerwaarde in de computer? De auteur is daarvan overtuigd en licht zijn standpunt toe.

Lees verder
Een eigen huis – Leerlingen ontwerpen bouwplaten

Een bouwplaat in elkaar zetten vereist al heel wat inzicht, maar de opdracht ' ontwerp je eigen bouwplaat' doet nog een veel groter beroep op meetkundige vaardigheden als observeren, analyseren en mentaal handelen.

Lees verder
Een nieuwe impuls voor meetkunde op de basisschool – TAL-boek brengt lijn in het meetkundeonderwijs

In 2004 verscheen het 3e TAL-boek. Dit deel omvat de leerlijn 'Meten en Meetkunde' voor de onderbouw van de basisschool. De Marja van den Heuvel-Panhuizen, projectleider van TAL, geeft een voorbeschouwing over deze leerlijn.

Lees verder
’t Is feest! – Kinderen ontdekken kenmerken van een kegel

In dit artikel wordt verslag gedaan van een les in groep 3 over het construeren en onderzoeken van punthoeden van papier. Met de keuze voor het onderwerp punthoeden komt de kegel als meetkundige figuur vanzelf in het middelpunt van de aandacht te staan...

Lees verder
De structuur van het Tangram – Zeven stukjes onder de loep genomen

Tangram kennen we vooral als de puzzel bestaande uit 7 stukjes waarmee allerlei figuren gelegd kunnen worden. Maar met het Tangram kunnen leerlingen ook allerlei meetkundige ontdekkingen doen over de vorm en de oppervlakte van de zeven stukjes

Lees verder
Kapla en Papla – Bouwen met plankjes: kunst en kunde

Een doos vol identieke plankjes en een handvol uitdagende opdrachten maken van de klas een bouwput waar creativiteit en technisch inzicht met elkaar om voorrang strijden.

Lees verder
De bekende Nederlander in getallen – Pieter Verhoeff

Cineast Pieter Verhoeff heeft veel documentaires gemaakt voor de televisie, maar hij verwierf vooral bekendheid met zijn speelfilms 'Van geluk gesproken', 'De Dream' en 'Nynke'. Een verslag van de rekenervaringen van een alfa met bewondering voor beta's

Lees verder
Groetjes van groep vier – Rekenles of taalles?

Wat is groter, het reken- of het taalboek? En wat is zwaarder? De kinderen van groep vier gaan druk aan de slag met meten...

Lees verder
Kleine kinderen worden groot – Vergeet je mijn cent niet?

Paula krijgt een keer in de week zakgeld en krijgt te maken met een probleem dat iedereen heeft met geld op zak: Waar geef ik het het best aan uit?

Lees verder
Vroeger – De liniaal

De kortste verbinding tussen 2 punten is een lijn. Maar... wat is een lijn eigenlijk? En is de kortste verbinding niet afhankelijk van waar je je bevindt? Over lijnen, en de geschiedenis van de liniaal.

Lees verder
Wiskunde op straat – Doe meer met ongeveer

Jurrien Biessen, dé revelatie van 2003 in managementkringen, hanteert de kreet 'Doe meer met ongeveer'. De gebruikelijke meer precieze benadering 'Meten is weten' heeft hiermee afgedaan... Ook het rekenen-onderwijs zou met deze kreet verbeteren....

Lees verder
Een hoedje van papier – Kleuters bezorgen de Sint een meetkundige verrassing

Als de Sint op bezoek komt gaan de kleuters een hoedje van papier voor hem vouwen. Daarbij doen ze allerlei meetkundige ervaringen op. De Sint is erg gelukkig met dit cadeau en weet op zijn beurt de kleuters meetkundig te verrassen.

Lees verder