Editie: Jaargang 24 nummer 1 2004

Ei van Columbus Jaargang 24, nummer 1 – opgaven
Lees verder
Ei van Columbus Jaargang 24, nummer 1 – antwoorden
Lees verder
Er kan meer dan je zou denken – Realistisch rekenen in het speciaal basisonderwijs

Steeds meer scholen in het speciaal basisonderwijs kiezen voor een realistische rekenmethode. Dat gebeurde de afgelopen jaren ook in Utrecht en omgeving, waar 6 scholen de overstap naar zo'n methode maakten. Wat zijn hun ervaringen?

Lees verder
Wie het kan verwoorden snapt het – Niveaudifferentiatie in de bovenbouw

Houd de groep bij elkaar, maar laat elke leerling op zijn of haar eigen niveau en met zelfgekozen middelen aan een gezamenlijke opgave werken. Wissel oplossingsmanieren onderling uit en waardeer elke aanpak. Zo houdt u rekening met verschillen.

Lees verder
Een warme herfst – Het weerbericht als meetles (jrg. 24 nr. 1, 2004)

Rondom het thema 'herfst' valt in groep 3 heel wat te beleven. Zelfs het domein 'meten' kan daarbij goed aan bod komen. In de herfst zijn immers de weersomstandigheden vaak zeer afwisselend en daar kunnen jongen kinderen mooie meet-ervaringen mee opdoen.

Lees verder
Kiezen voor de kern – Onderzoek naar onderwijs in breuken, verhoudingen, kommagetallen en procenten

Hoe ga je om met verschillen tussen leerlingen? Het TAL-project wil leerlingen van kerninzichten voorzien waarmee ze op hun eigen manier rijke vraagstukken oplossen. Hierbij kunnen zwakke en betere rekenaars verschillende einddoelen hebben.

Lees verder
Rekenen: een hele opgave – een recensie

Kinderen die achterblijven in de rekenles. In elke klas zitten er wel een paar. Joep van Vugt en Anneke Wösten proberen in hun nieuwste boek leerkrachten en remedial teachers de helpende hand te reiken bij kinderen met rekenproblemen.

Lees verder
Schaduw in de kijker – Experimenteren met licht en donker in de bovenbouw

De schaduw is bij mooi weer zo'n vanzelfsprekende metgezel dat leerlingen er nauwelijks bij stil staan. Dat is jammer want licht en schaduw bieden kansen om allerlei meetkundige ontdekkingen te doen. Over de vorm, richting en lengte van schaduwen....

Lees verder
De bekende Nederlander in getallen – Henk Spaan

Programmamaker, columnist en dichter Henk Spaan rekent altijd uit zijn hoofd; dat leerde hij vroeger op school beter dan de kinderen die tegenwoordig op school zitten. Toch is hij jaloers op de schooltijd van zijn dochter. Over onderwijs,voetbal en euro's

Lees verder
Groetjes van groep 4 – Vandaag geen rekenles

Aan het begin van de rekenles zegt Beau iets over een bordje waar ook een datum op staat. Het gesprek gaat al gauw over dagen, maanden en jaren. En de rekenles? Die vervalt... Of toch niet?

Lees verder
Kleine kinderen worden groot – Ontbijt

Tijdens het ontbijt op zondagochtend doen Freek en Ludo een leuk rekenspel: Raden hoeveel er in een pak of pot zit.

Lees verder
Vroeger – Een mysterieuze som van Pacioli

Ed de Moor vertelt over een schilderij van de Venetiaanse schilder Jacopo de Barbari uit 1495. Wat is er toch met de optelling die op de afgebeelde lei staat aan de hand?

Lees verder
Wiskunde op straat – Rekenen in Schothorst

"Ik weet nu zeker dat het waar is: jongeren kunnen inderdaad niet rekenen en goede rekenaars hebben eigen strategieën. Het bewijs van deze twee stellingen haal ik uit de interactie tussen de caissière van kassa
1 en die van kassa 3 in de supermarkt"...

Lees verder
De juf van het jaar 2004 – Een juf van 1000 weken

De kranten stonden er vol van: Juf Linda Verschueren van de St. Willibrordusschool uit Hulst was uitgeroepen tot de beste juf van 2004. Wij gingen op bezoek bij deze prille, talentvolle juf en wilde alles weten over haar succes en haar rekenlessen.

Lees verder
Goochelen met getallen – Een uitdagende reken-wiskunde-tentoonstelling

In een museum zijn over het algemeen mooie dingen tentoongesteld. Menigeen denkt daardoor dat de wiskunde daar weinig heeft te zoeken. De tentoonstelling 'Goochelen met getallen' toont juist vele interessante aspecten van het vak. Wiskunde kan mooi zijn!

Lees verder
Een reken-Afscheidsfeest in Brabant – Ter lering ende vermaak

Frans Pijnenburg nam als rekendocent afscheid van de Fontys Pabo Tilburg. Ter gelegenheid daarvan organiseerde de NVORWO-afdeling Brabant een onvergetelijk rekenfeest. En er werden veel rekenspelletjes gedaan....

Lees verder