Editie: Jaargang 24 nummer 2 2004

Ei van Columbus Jaargang 24, nummer 2 – opgaven
Lees verder
De betere rekenaar uitgedaagd – Probleemoplossen door goede rekenaars

Waar kan ik goede en uitdagende rekenopgaven voor de betere rekenaars in mijn groep vinden? Vooral leerkrachten in de middenbouw worstelen met dit probleem De meeste verrijkende materialen richten zich immers op de bovenbouw. Jos van den Bergh lost op.

Lees verder
Hou nou maar op, wij willen rekenen! Wat wil de goede rekenaar nou zelf?

Goede rekenaars zijn vaak gek op rekenen, maar dat betekent niet dat ze altijd tevreden zijn over de gang van zaken in de rekenles. Hoe zou het anders moeten? Daar hebben ze wel idee├źn over. Ivanna van Dijk sprak met goede rekenaars uit groep 6 en 7.

Lees verder
Niet alleen voor bollebozen – Probleemgericht onderwijzen

Wanneer geschikte problemen in een klassikale, interactieve onderwijssetting worden aangeboden, voelen alle leerlingen zich uitgedaagd en zijn het niet alleen de bollebozen die met mooie oplossingen komen.

Lees verder
De verrijkingsklas – Een alternatief voor goede rekenaars

Op de Nijmeegse Schoolvereniging mogen goede rekenaars het makkelijke rekenwerk laten zitten. Daarvoor in de plaats krijgen ze extra verrijkingsstof en bezoeken ze de verrijkingsklas.

Lees verder
Minder kan meer worden! – Reken-wiskunde-onderwijs voor (hoog)begaafde leerlingen

Als (hoog)begaafde leerlingen in de rekenles moeten doen wat de andere leerlingen ook doen, oefenen ze honderden keren wat ze allang kunnen en leren ze niet hoe ze een echt probleem moeten aanpakken. Maar hoe pak je het dan aan?

Lees verder
Welk extraatje past bij uw leerlingen? – Zeven verrijkende materialen onder de loep genomen

Vrijwel alle uitgevers van reken-wiskundemethoden hebben ook additionele materialen in hun fonds; extra leerstof voor de betere rekenaar als aanvulling op de methode. Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen deze materialen?

Lees verder
Voer voor slimme kinderen – Compacten en verrijken van de rekenles, een recensie

Jo Nelissen was in de jaren '90 medewerker aan het Bollebozenproject voor (hoog)begaafde leerlingen. Hij schreef een recensie over het boek 'Compacten en verrijken van de rekenles voor (hoog)begaafde leerlingen in het basisonderwijs.

Lees verder
De bekende Nederlander in getallen – Floor Sietsma

Floor Siestma is 12 jaar oud en ze studeert sinds 1 september wiskunde en informatica aan de Universiteit van Amsterdam. Hoe heeft deze hoogbegaafde leerling leren rekenen en hoe gebruikt ze het rekenen in het dagelijks leven?

Lees verder
Kleine kinderen worden groot – Dat kan veel gemakkelijker

Als je bij een spelletje tot 100 moet tellen, dan valt dat niet altijd mee.....

Lees verder
Vroeger – Slimme Sam

Slimme Sam, dat was de Amerikaanse puzzelontwerper Samuel Loyd. Is zijn schuifpuzzel eigenlijk wel op te lossen? Ed de Moor onderzoekt.....

Lees verder
Wiskunde op straat – Koning, keizer, admiraal… digitaal gaan ze allemaal

Volgens het Internet is het negen minuten lopen van Station Arhem Presikhaaf naar de Pabo Arnhem. Maar klopt dat wel?

Lees verder
Alles of niets – Probleemoplossen door goede rekenaars –

De opvatting dat je je over goede rekenaars geen zorgen hoeft te maken is nodig aan herziening toe. Als goede rekenaars uitgedaagd worden om een onbekend probleem aan tapes, blijken hun mogelijkheden soms beperkter dan vooraf werd gedacht.

Lees verder
Ei van Columbus Jaargang 24, nummer 2 – antwoorden
Lees verder