Editie: Jaargang 24 nummer 3 2005

Ei van Columbus Jaargang 24, nummer 3 – opgaven
Lees verder
Ei van Columbus Jaargang 24, nummer 3 – antwoorden
Lees verder
Wiskunde op straat – Twee seconden wachten

Kun je uitrekenen hoe hard je moet rijden om niet te hard te rijden?

Lees verder
Panoramafoto’s – Wereldwijd uitzicht op de werkelijkheid

Steeds meer kinderen brengen een bezoekje aan het Probleem van de Maand op het Rekenweb. Zo mochten zij bijvoorbeeld hun hoofd breken op een aantal opgaven rond panoramafoto's. De mooie uitzichten leverden nieuwe inzichten.

Lees verder
Kerstballen opruimenen in vouwdoosjes – Gegrepen, grijpen en begrijpen

Als het nieuwe jaar is gekomen, moet de kerstboom opgeruimd worden. Hanneke Custers greep dit moment aan om er samen met haar kleuters een mooie meetkundeactiviteit van te maken. De kinderen gaan gemotiveerden de slag.

Lees verder
De Cijfferinghe van Willem Bartjens – Het rekenboek van de beroemde schoolmeester heruitgebracht

Een recensie van de heruitgave van het rekenboek De Cijfferinghe (1604) van Willem Bartjens.

Lees verder
Het raadsel van de wijnflessen – Een goed vraagstuk is het halve werk

Groep 4 waagt zich aan een moeilijk maar uitdagend probleem: het raadsel van de wijnflessen (Menniger, 1972). In dit artikel beschrijven Erica de Goeij en Adri Treffers de reken-wiskundeactiviteiten die in het wijnflessenprobleem verpakt zitten.

Lees verder
Kleine kinderen worden groot – Tafelen met Stefan

Stefan uit groep vier is bezig om de tafels te leren....

Lees verder
Mino-meetkunde – Een nieuwe puzzelrage met hokjes en blokjes

In België is een nieuw vak geboren: mino-meetkunde. Het is een creatief en beeldend vak waarbij probleem-oplossen voorop staat en waarbij belangrijke kennis en vaardigheden op het gebied van meetkunde spelenderwijs worden opgepikt.

Lees verder
Uít of mét je hoofd? – Drie wedstrijden in (hoofd)rekenen

Razende reporter Ed de Moor bezocht voor Volgens Bartjens 3 rekenwedstrijden binnen 3 weken. In dit artikel doet hij verslag en bespreekt hij het nut en belang van dergelijke reken-evenementen voor het reken-wiskunde-onderwijs.

Lees verder
De bekende Nederlander in getallen – Jochem van Gelder

Als jongetje van acht wist hij al zeker dat hij onderwijzer wilde worden. Uiteindelijk werd het showmaster. Hij vertelt hoe dat zo gekomen is.

Lees verder
Groetjes van groep 4 – Boerenbedrog

In het boek zijn twee velden getekend. Een voor John en een voor Arent. Die velden hebben de jongens gekregen van hun vader. De broers zijn wel blij met hun grond, maar ook weer niet. Ieder denkt dat de ander het grootste stuk heeft. Hoe los je dit op?

Lees verder
Vroeger – In orde

Bij het opruimen van zijn kamer komt Ed de Moor veel (reken)herinneringen tegen......

Lees verder
Handig rekenen – Wat is meer: drie-vierde of twee-derde?

Het is het mooiste als kinderen in de reken-wiskundeles zelf oplossingsmanieren construeren, maar lukt dat ook bij breukenvraagstukken? De auteur van dit artikel heeft ervaren dat het kan. Laat kinderen veel breuken zien, dan komt het inzicht vanzelf.

Lees verder
Reken Vaardig – Op weg naar basale en professionele gecijferdheid

Een recensie over het boek Reken Vaardig. Een boek om de rekenvaardigheid van Pabo-studenten bij te spijkeren en nog veel meer.

Lees verder
Context, een verhaal apart – Omgaan met contexten vereist vakmanschap

Een goede context ondersteunt het bedenken van de leerlingen. Maar aan welke eisen voldoet een goede context? Hoe ga je er op de juiste wijze mee om? Waar ligt de balans tussen het wiskunde-gericht uitdiepen en te diep ingaan op onbelangrijkste details?

Lees verder