Editie: Jaargang 25 nummer 1 2005

Ei van Columbus Jaargang 25, nummer 1 – opgaven
Lees verder
Ei van Columbus Jaargang 25, nummer 1 – antwoorden
Lees verder
De 1e Volgens Bartjens studentendag was een groot succes – Spelletjes in de rekenles

Ruim 100 Pabo-studenten bezochten geheel vrijwillig in hun eigen tijd de Volgens Bartjens- studentendag over spel in de rekenles. Ze waren laaiend enthousiast. Lees het verslag van 3 ooggetuigen.

Lees verder
Interactie in de reken-wiskundeles – Communiceren kun je leren

Iedereen weet dat interactie tijdens de rekenles belangrijk is, maar leerkrachten vinden het doorgaans moeilijk om kinderen gezamenlijk, met en van elkaar te laten leren en iedereen betrokken te houden. Een boek vol samenwerkingsvormen biedt hulp.

Lees verder
Kansen creëren in het speciaal onderwijs – Speciaal rekenen biedt perspectief

In het project 'Speciaal rekenen' van het Freudenthal Instituut onderzoekt men de mogelijkheden om in het speciaal onderwijs te werken met een realistische reken-wiskundemethode. De leerlingen kunnen meer dan gedacht wordt....

Lees verder
Kommagetallen, hoe ver gaan we? Leerdoelen en leerlijnen op het gebied van kommagetallen

Niet alle doelen zijn voor alle leerlingen haalbaar. Neem het onderwerp kommagetallen. Wat kiezen we op dit gebied voor de zwakke rekenaars? Leren we hen de procedures voor cijferend optellen en aftrekken, of gaan we voor begrip en betekenis?

Lees verder
Meten met kralen – Hoe een rekencoördinator realistisch meetonderwijs aan de man brengt

Een rekencoördinator moet ervoor zorgen dat nieuwe ontwikkelingen binnen het reken-wiskudeonderwijs ook werkelijk hun weg vinden naar de werkvloer. Hoe zorgt hij dat zijn collega's werkelijk met betekenisvolle lessen aan de slag gaan?

Lees verder
Nooit genoeg van Rupsje Nooitgenoeg; Een rekenvertelkist gebaseerd op een beroemd prentenboek

In de klassieker 'rupsje Nooitgenoeg' van Eric Carle kunnen kinderen fruit tellen. Maar met dit boek valt nog veel meer te beleven op het gebied van rekenen-wiskunde. Wie er oog voor heeft, kan van het prentenboek een rijke leeromgeving maken.

Lees verder
Verder kijken dan de einddoelen van groep 6 – Keuzes maken voor zwakke rekenaars

Zwakke rekenaars kunnen vaak met veel pijn en moeite tot en met groep 5 bij het peloton blijven, daarna wordt het vaak echt te moeilijk voor hen. Doormodderen met de groep heeft geen zin, niet verder gaan dan de stof van groep 6 doet hen tekort.

Lees verder
De nationale rekendagen in fotovlucht – Impressie van de Nationale Rekendagen 2005

Eén van de taken van een basisschoolleerkracht is 'bijblijven op je vakgebied'. Dat is soms een opgave, maar wie de Nationale RekenDagen bezoekt ontdekt dat het nuttige heel goed met het aangename kan samengaan.

Lees verder
De bekende Nederlander in getallen – Hans van Breukelen

Hans van Breukelen is oud Pabo-student en 73-voudig doelman van het Nederlands elftal. Hij vertelt over zijn school, zijn pabo-jaren, zijn voetbalervaringen en de invloed van het rekenen op zijn persoonlijk en beroepsleven.

Lees verder
Groetjes van groep 3 – Klokkijken

Vorige week zei Heleen uit groep 3: "Dat duurt heel lang, dat duurt wel 100 uur". Deze uitspraak vormde de aanleiding tot een prachtig rekengesprek over tijd en klokken.....

Lees verder
Kleine kinderen worden groot – Door het plafond

Zelfs het opschrift van een pak vla leidt voor Julia en Paula tot veel gereken bij het toetje...

Lees verder
Vroeger – Een puzzel van HF

Ed de Moor vertelt over Hans Freudenthal en zijn ideeën over realistisch rekenonderwijs

Lees verder
Wiskunde op straat; Rekenen telt steeds meer

In het dagelijks leven moet je veel rekenen, of het nou het aantal stemmen voor of tegen in de tweede kamer betreft of de korting die je krijgt in de supermarkt. Dat rekenen gaat niet altijd goed, dus: het is tijd voor drastische maatregelen!

Lees verder