Editie: Jaargang 25 nummer 3 2006

Ei van Columbus Jaargang 25, nummer 3, opgaven
Lees verder
Ei van Columbus Jaargang 25, nummer 3 – antwoorden
Lees verder
De mannen van de luciferfabriek; Hoe precies is ongeveer? – Lene Christensen

Tijdens een rekenles over lucifers telden de leerlingen na of er wel precies 50 lucifers in een doosje zaten. Dat was niet altijd het geval. Er kwam een medewerker van de fabriek op bezoek en hieruit ontstonden nieuwe rekenlessen.....

Lees verder
Met begrip en inzicht een betere CITO-score; snappen of trainen?

Veel leerkrachten denken dat het volledig doorwerken van een methode nodig is als voorbereiding op de CITO-toets. De stap naar procedures gaat voor veel leerlingen te snel en het oefenen gaat vaak ten koste van zaken die veel belangrijker zijn.

Lees verder
Taarten en sterren; spelen of onderzoeken op het Rekenweb – Frans van Galen

Het Rekenweb probeert met speelse onderzoeksopdrachten kinderen uit te dagen tot denken, redeneren en verklaren. Daarbij is de rol van de leerkracht nog steeds onmisbaar. De computer is niet in staat om redeneringen te beoordelen en daarop door te vragen.

Lees verder
Wat overkomt mij nou! Emoties in de rekenles – Hans ter Heege

Negatieve emoties kunnen het leerproces stagneren. Dat geldt zeker ook in de reken-wiskundeles. Door actief luisteren en empathisch reageren kan de leraar emotionele obstakels uit de weg ruimen en het leerproces stimuleren.

Lees verder
Het geheim van de kok; rekenlessen voor keukenprinsen en -prinsessen – Marlyse Mélotte

Een keukenhoek in de klas kan een rijke leeromgeving worden voor lessen rond wegen, meten en nog veel meer. Marlyse Mélotte doet inspirerend verslag van haar ervaringen in groep 3 - 4.

Lees verder
Kom nu naar Yousmer Heijn! – Ervaringen met taalgericht reken-wiskundeonderwijs

Als allochtone leerlingen problemen hebben met rekenen en wiskunde speelt taal daarbij vaak een rol. Het aanpakken van een beperkte woordenschat vormt slechts een deel van de oplossing. Het Wisbaak-project ontwikkelt ideeën voor taalgericht vakonderwijs

Lees verder
Meneer Stukjes; wiskunde in het TylTylonderwijs

3 klassenassistenten van de Tyltylschool in Rotterdam beschrijven hun ervaringen met activiteiten rond het prentenboek 'Goedemorgen, meneer Stukjes'. Zij laten zien dat het in dit type onderwijs mogelijk is om aan doelen voor meten en meetkunde te werken

Lees verder
Hoe studenten leren over het leren van kinderen – Dirk en Hein van der Straaten

De auteurs onderzochten de wijze waarop studenten inzicht krijgen in het leerproces van kinderen. Hij ging aan het werk op de Pabo waar zijn vader Hein van der Straaten werkzaam is. Vader en zoon beschrijven hoe je leert van het leren van kinderen.

Lees verder
De bekende Nederlander in getallen; Lousewies van der Laan – Harrie Sormani

De wereld van Lousewies van der Laan, vice-fractievoorzitter van D66, uitgedrukt in getallen

Lees verder
Groetjes van groep 3; Uit – Lia van Diem

Juf Lia belt met het theater en bestelt verschillende keren kaartjes. Maar past dat allemaal wel? De kinderen van groep 3 zoeken het uit.

Lees verder
Kleine kinderen worden groot; rekenen om van te smullen – Ans Veltman

Bente maakt taarten van klein. Ongemerkt heeft ze veel gerekend: ze heeft voorwerpen gezocht voor de juiste vorm, ze heeft mooie patronen en verdelingen gemaakt, ze heeft aantallen bepaald en gekoppeld aan cijfersymbolen en resultatief geteld.

Lees verder
Vroeger; Cijfers schrijven – Ed de Moor

Ed de Moor krijgt van Else Koopman een korte cursus cijfers schrijven en vertelt over cijfers door de eeuwen heen

Lees verder
Wiskunde op straat; Bavaria rekent verkeerd – Harrie Sormani

Bavaria heeft een tijdelijke actie: 11 cl meer bier voor dezelfde prijs. Dat is 33% gratis bier, volgens Bavaria. Maar klopt dat wel? Harrie Sormani zoekt het uit.

Lees verder
Kook-activiteiten voor groep 3 4 bij “Het geheim van de kok” van M. Melotte – Jaargang 25, nummer 3

In het haar artikel "Het geheim van de kok" beschrijft Marlyse Mélotte activiteiten in een keukenhoek in groep 3-4. Werkbladen om zelf aan de gang te gaan met deze rijke ideeën vindt u hier.

Lees verder