Editie: Jaargang 25 nummer 4 2006

Ei van Columbus Jaargang 25, nummer 4, opgaven
Lees verder
Ei van Columbus Jaargang 25, nummer 4 – antwoorden
Lees verder
Voorbeeld sudoku’s bij “Sudoku, een leerzame rage”, Marijke Balmaekers, Jaargang 25, nummer 4

Marijke Balmaekers ontwierp extra Sudoku-puzzels die ook een rol kunnen spelen in het reken-wiskundeonderwijs.

Lees verder
Sudoku, een leerzame rage; rekenvarianten van sudoku voor de rekenles – Marijke Balmaekers

De sudoku is een enorme hype; deze cijferpuzzel verovert de wereld. Het principe van een sudoku is eenvoudig: plaats 9 cijfers. Je hebt er logisch denken en een beetje volharding voor nodig. Maar past deze puzzel ook in het reken-onderwijs, en zo ja, hoe?

Lees verder
Niet te geloven! De waarheid omtrent grote getallen – Jeroen van Bemmelen

Als met rekenen de getallen steeds groter worden, hoe kun je ze dan nog begrijpen? Freelance schrijver en cabaretier Jeroen van Bemmelen heeft er moeite mee....

Lees verder
Ali B. komt op school optreden; een rijke rekenvraag – Hanneke Custers

Rekenles geven waarbij kinderen zelf kennis construeren, reflecterend handelen en werken aan interactie, dat klinkt allemaal wel heel erg mooi. Hoe realiseer je dat in de praktijk? Hanneke Custers waagde een poging met Ali B.

Lees verder
Een eigen huis; Samen bouwen, samen leren – Hans ter Heege

Wat leren kinderen als ze samen een hut bouwen? Communiceren, samen werken, technische problemen oplossen en ook reken-wiskundig handelen. Kinderen die zelf een doel kiezen en daar gemotiveerd met elkaar aan werken komen tot indrukwekkende prestaties.

Lees verder
Een windvlaag door kabouterland; ontwikkeling van aanvankelijke gecijferdheid- Jojanneke Hollander

Goed rekenmateriaal biedt kleuters kansen om op hun eigen niveau aan de slag te gaan. Het moet leuk en uitdagend zijn en verschillende mogelijkheid hebben om spelenderwijs te komen tot gecijferdheid. Een straatje in kabouterland is dan onontbeerlijk!

Lees verder
Is de rekenmethode ook van kinderen? – Dolf Janson

Om werkelijk mogelijk te maken dat een leerling kan leren in de rekenles zal deze zelf moeten weten welk doel voor hem geldt, wat hij straks zal moeten weten en kunnen. Op deze manier kan hij zelfbewust en zelfverzekerd in de rekenles aan de slag.

Lees verder
Het boek met 130 bladzijden – Julie Menne

De kaartjes-getallenlijn hoort niet meer thuis in groep 4. Kinderen die toch behoefte hebben om een getal op te zoeken, kunnen het boek met 130 bladzijden raadplegen. Dan kun je met de getallenkaartjes ook nog een mooi oefenspelletje spelen...

Lees verder
Het boek en de werkelijkheid – Sytse Steinvoorte

Reken-wiskundemethoden gaan uit van een ideale onderwijssituatie. In werkelijkheid gaat het vaak heel anders dan in de methode wordt verwacht. De leraar moet een brug slaan tussen de methode en de werkelijkheid en dat vraagt veel ervaring en vakkennis

Lees verder
Was vroeger alles beter? Rekenen is een vak dat vraagt om professionals – Willem Uittenbogaard

Wie op de Pabo werkt mag zich tegenwoordig geen vakdocent meer noemen. Willem Uittenbogaard weigert om zich hier iets van aan te trekken. Vakkennis is onmisbaar voor leraren die professioneel voor een klas willen staan

Lees verder
De bekende Nederlander in getallen; Patrick Lodiers – Harrie Sormani

Portret in getallen van Patrick Lodiers, journalist, programmamaker en presentator bij BNN

Lees verder
Groetjes van groep 3; Autorijles – Lia van Diem

Alle kinderen krijgen een strookje en hun werkschrift. Er staan 5 auto's op een bladzijde en vier garages, allemaal van de zijkant gezien. Ik vraag aan de kinderen om voor iedere auto uit te zoeken in welke garages hij past. Dat is pas een leuke rekenles!

Lees verder
Kleine kinderen worden groot; ondersteboven – Marian Steverink

Als Julian gitaar leert spelen blijkt dat je behalve muzikaal gevoel, ook rekenen nodig hebt

Lees verder
Vroeger; Opvoeding 1806 – 1906 – 2006 – Ed de Moor

Alle schoolonderwijs zal zodanig moeten worden ingericht, dat, onder het aanleren van gepaste en nuttige kundigheden, de verstandelijke vermogens der kinderen ontwikkeld, enn zij zelve ook opgeleid worden tot alle maatschappelijke en Christelijke deugden

Lees verder
Wiskunde op straat; Rekenen op de Pabo – Harrie Sormani

Bespiegelingen naar aanleiding van een krantenartikel, 20%, 80% en een vuurrode winterzon...

Lees verder