Editie: Jaargang 26 nummer 2 2006

Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 2, opgaven
Lees verder
Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 2 – antwoorden
Lees verder
De tweede Volgens-Bartjens studentendag – Femke Ahles, Marjan Speyer en Claudia van der Meer

Drie Pabostudenten bezochten op 19 mei 2006 de Volgens Bartjens-studentendag in Rotterdam. Het thema was ‘Techniek en rekenen’. Met een tas vol spullen en een hoofd vol ideeën keerden ze tevreden huiswaarts. In dit artikel het verslag van deze dag.

Lees verder
Techniekmuseum Delft – Monique van Bueren

Techniek Educatie Delft (TED) is een projectgroep die met overheidssubsidie werkt aan het invoeren van techniek in het basisonderwijs. Techniek is een doe-vak en de beste manier om te leren wat techniek is, door het te doen.

Lees verder
Van lappendeken naar herenboer. Een artikel van Fons Cornelissen

Tijdens de Techniekdagen in Delft kunnen kinderen van groep 7 en 8 hun tanden in een Ruilverkavelings- puzzel zetten. Daar komt nog meer reken-wiskunde bij kijken dan u op het eerste gezicht zou denken....

Lees verder
Het geheim van techniek – Ellie van Dinther

Tijdens de Panamaconferentie kregen Pabo-docenten rekenen-wiskunde de gelegenheid om het wiel opnieuw uit te vinden. Ze bouwden een wagentje met 4 wielen. Waarom zou je deze activiteit ook met kinderen doen? En welke reken-wiskundige kennis doen ze op?

Lees verder
Zon en schaduw – Frans van Galen, Vincent Jonker en Wim van Velthoven

Techniek gaat verder dan de studie van technische apparaten. In het project ‘Techplek op het Rekenweb’ wordt het begrip techniek ruim opgevat. Leerlingen onderzoeken onder andere de verandering van de schaduw van objecten in de loop van de dag.

Lees verder
Weten hoe wieltjes werken – Frans van Galen

Met het programma ‘Tandwielen’ op Rekenweb ontdekken leerlingen hoe ze het draaien van tandwielen kunnen voorspellen.

Lees verder
De stoute schoenen aantrekken; over kleuters, rekenen en techniek – Rudi Kleingeld

Veel leerkrachten reageren verbaasd als zij horen dat ‘techniek’ ook een plaats moet krijgen in het programma van groep 1 en 2. Dit artikel maakt duidelijk dat techniek niet ten koste gaat van het onderwijs in de kleuterbouw, maar het juist verrijkt.

Lees verder
Wind in een sok; op zoek naar een maat voor windsterkte – Fokke Munk

Kinderen uit groep 8 bouwen een instrument om windsterkte te meten. Door na te denken over een maat voor windsterkte en een bijbehorende schaalverdeling wordt deze techniekles ook nadrukkelijk een meetles. Zo gaan wiskunde en techniek hand in hand.

Lees verder
Bedrijven adopteren de rekenles; rekenen met echte gegevens uit het bedrijfsleven – Albert Oving

In Deventer bestaan plannen voor een structureel samenwerkingsverband tussen scholen en bedrijven. De bedri ven leveren ‘echte’ bedrijfsgegevens aan waarmee de leerlingen tijdens verschillende vakken, onder andere bij rekenen, aan de slag gaan.

Lees verder
Ondernemen binnen je eigen opleiding; Bèta-adviseurs op de Pabo – Marloes van der Werf

Op de Katholieke Pabo in Zwolle lopen sinds kort enkele bèta-ambassadeurs rond. Marloes van der Werf had met één van hen een gesprek.

Lees verder
Een rondje rekenen in NEMO – Monica Wijers en Vincent Jonker

Monica Wijers en Vincent Jonker vroegen zich af wat NEMO te bieden heeft op het gebied van rekenen-wiskunde. In dit artikel staan hun ontdekkingen.

Lees verder
Spel in de rekenles – Da Vinci Code

Een voor alle groepen aantrekkelijk spel waar je logisch leert deduceren en strategisch denken.

Lees verder
Groetjes van groep 4; Een half uur – Lia van Diem

Groep vier onderzoekt in de rekenles hoeveel een half uur nou precies is.....

Lees verder
Kleine kinderen worden groot; Soms vergeet ik dat rekenen zo dichtbij is – Sandra Mulders

Als je een dagje optrekt met vier kleuters tegelijk, ontdek je weer hoe rekenen overal in verstopt zit en hoe dichtbij het dus eigenlijk is.....

Lees verder
Wiskunde op straat; Tom Tom maakt domdom – Harrie Sormani

De Tom Tom heeft de plaats van onze topografische kennis vervangen. Hoe kun je nu nog weten waar je rijdt, als je die niet tot je beschikking hebt?

Lees verder
Werkblad over LED-cijfers, bij het artikel “Een rondje rekenen in Nemo” – jaargang 26 nummer 2

Tijdens hun bezoek aan NEMO, beschreven in "Een rondje rekenen in Nemo", zagen Monica Wijers en Vincent Jonker ook een opstelling met LED-cijfers. Dat inspireerde hen tot het volgende werkblad.

Lees verder
Extra opdrachten bij het Technieknummer – Jaargang 26, nummer 2

De uitgave van Jaargang 26, nummer 2 van Volgens Bartjens stond geheel in het teken van techniek. Hier vindt u extra opdrachten met zometool en tandwielen.

Lees verder