Editie: Jaargang 26 nummer 4 2007

Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 4, opgaven
Lees verder
Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 4 – antwoorden
Lees verder
Waku-waku in India; een reken-onderwijs expeditie naar India

Pabo-student Hugo Arends vertrok naar India om daar rekenles te geven. Met simpele, creatieve materialen wist hij leerkrachten en leerlingen te inspireren.

Lees verder
Houvast bieden… en los durven laten; zwakke rekenaars en meerdere oplossingsmanieren

Bied je zwakkere rekenaars meerdere oplossingsmanieren aan, of kun je het beste verwarring voorkomen en één vaste oplossingsmanier voorschrijven? De auteurs van dit artikel bieden een tussenvorm die leerlingen zelfvertrouwen en inzicht kan opleveren.

Lees verder
Rekenen in hoeken; leerlingen leren in hoeken, maar de leerkracht ook! – Anita Habraken

Anita Habraken vroeg zich af of het mogelijk is door middel van het werken in hoeken spelenderwijs een bijdrage te leveren aan het rekenonderwijs. Anita deed haar experiment in groep 3.

Lees verder
Leren klokkijken – Klokkijken is complexer dan je zou denken – Dolf Janson (jrg 26 nr. 4, 2007)

Er zijn kinderen die er heel lang over doen om te leren klokkijken. Waarom is klokkijken voor hen zo moeilijk? We zetten het eens voor u op een rijtje en geven tips om het te oefenen.

Lees verder
Tikkie, jij bent ‘m; het spelenderwijs oefenen van de telrij is van groot belang – Julie Menne

Ogenschijnlijk lijkt het een simpel tikspelletje: lopen door de klas en de telrij opnoemen. Onder deze eenvoudige oefenvorm gaan echter kansen schuil voor het leren van zeer fundamentele kennis en vaardigheden. Dit spel mag in geen enkele school ontbreken

Lees verder
Opsporen en ontwikkelen van jong talent; Het project “Talentenkracht” – Jo Nelissen

In het project ‘Talentenkracht’ onderzoeken wetenschappers van verschillende Nederlandse universiteiten de talenten van jonge kinderen van 3 tot 5 jaar. Hoe kan hun nieuwsgierigheid gevoed en hun talent ontwikkeld worden?

Lees verder
Tien sterren tellen; ruimtelijk denken en ontluikend getalbegrip van jonge kinderen

In hoeverre gebruiken jonge kinderen vingerbeelden en dobbelsteenstructuren als ze moeten vaststellen hoeveel sterren er op tafel liggen? Het is een van de vragen die onderzoekster Fenna van Nes onderzoekt.

Lees verder
Regionale rekendag in Noord-Nederland; inspiratie en bijblijven

Hoe kun je als basisschoolleerkracht op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen in het reken-wiskundeonderwijs? Naast tijdschriften, boeken en websites worden in sommige regio’s rekendagen voor leerkrachten, IB’ers en directeuren georganiseer

Lees verder
De bekende Nederlander in getallen; Guido van Woerkom – Harrie Sormani

Guido van Woerkom, hoofddirecteur van de ANWB heeft een belangrijke vuistregel als het gaat om rekenen: Eerst de uitkomst grofweg schatten en dan pas rekenen, dat levert minder fouten op. Hij ertelt in dit interview over autokosten, filekilometers en meer

Lees verder
Groetjes van groep 3; Zingend aan het werk – Lia van Diem

De kinderen gaan de postbode helpen met zijn werk. Ondertussen rekenen ze heel wat af...

Lees verder
Kleine kinderen worden groot; Wie is het snelst? – Ans Veltman

Bente doet met haar moeder een klein onderzoekje: Ben je sneller op school met de auto of met de fiets?

Lees verder
Vroeger; MDCLXVI – Ed de Moor

Ed de Moor buigt zich over de herkomst van de Romeinse cijfers

Lees verder
Wiskunde op straat; Chinese procenten in Euro’s – Harrie Sormani

Harrie Sormani merkt dat betekenis geven aan procenten in de echte wereld soms lastig is...

Lees verder
Spel in de rekenles – Halli Galli

Het oefenen van razendsnel splitsen in een spannend rekenspel voor groep 2, 3, 4, 5...

Lees verder