Editie: Jaargang 27 nummer 1 2007

Ei van Columbus Jaargang 27, nummer 1, opgaven

Rubriek vol met rekenpuzzels en breinkrakers voor kinderen uit groep 7 en 8, gemaakt door Jos van den Bergh

Lees verder
Ei van Columbus Jaargang 27, nummer 1 – antwoorden
Lees verder
Goochelen met deelbaarheid; de wereld achter een trucje – Job van de Groep

Wiskundig goochelaar Job van de Groep verbaast iedereen met zijn getallentrucs. Leerlingen worden nieuwsgierig naar het waarom achter de truc, en leren zo ongemerkt heel wat bij over rekenen.

Lees verder
De grote rekendag 2007; meetkunde, patronen en kunst – Vivian Lohnstro

Het thema van de Grote Rekendag 2007 was ‘meetkunde, patronen en kunst’. Dat sluit mooi aan bij de domeinen Meetkunde en Ruimtelijke Oriëntatie. Op de Grote Rekendag wordt er door leerlingen op alle scholen een dag lang aan gewerkt.

Lees verder
Een leraar zonder kennis is gewichtloos – Frans van Mulken

Frans van Mulken interviewt Jan van Maanen, hoogleraar - directeur van het Freudenthal Instituut.

Lees verder
Met Patronella naar Artis; kleuters herkennen patronen op de Grote Rekendag

De jaarlijkse Grote Rekendag is bestemd voor de hele basisschool, dus ook voor de leerlingen van de onderbouw. Voor hen waren er dit jaar mooie opdrachten over meetkunde, patronen en kunst, zo vertelt Lisette Musch in dit artikel

Lees verder
De derde Volgens Bartjens Studentendag; Jong-leren met getallen

130 Pabo-studenten uit het hele land bezochten de 3e Volgens Bartjens-Studentendag op 31 mei 2007 Het thema was ‘Jong-leren met getallen’, waarbij getallen en getalrelaties centraal stonden. Sanne Roffel doet verslag

Lees verder
Hoe Juliette en Jonas leren rekenen; appels en peren – Willem Uittenbogaard

Op de Panama-conferentie van 2007 hield Jan van de Craats een lezing onder de titel: Mythen in de rekendidactiek, of Waarom Daan en Sanne niet kunnen rekenen. Willem Uittenbogaard reageert op deze lezing.

Lees verder
De bekende Nederlander in getallen; Hannes Wallrafen

In deze aflevering van de rubriek De bekende Nederlander in Getallen beschrijft Harrie Sormani de rekengeschiedenis van fotograaf en geluidscomponist Hannes Wallrafen.

Lees verder
Groetjes van groep 2; Ver-tellingen – Lia van Diem

Groep 2 legt samen met de juf kaartjes tot en met 20 op een rij. Er ontbreekt er eentje! Welke is het, en hoe en waar leg je die neer in de getallenrij?

Lees verder
Kleine kinderen worden groot; Gisteren – Arlette Butter

Over drie dagen gaan we naar het strand, vertelt moeder Arlette Butter aan dochter Aukje van 3. Het aftellen kan beginnen!

Lees verder
Vroeger; Déjà vu – Ed de Moor

Ed de Moor vertelt over zijn bezoek aan het Nationaal Onderwijsmuseum in Rotterdam, waar op dat moment een kleine expositie over de geschiedenis van het rekenonderwijs werd geopend.

Lees verder
Wiskunde op straat; de dood van oom Toon – Harrie Sormani

Oom Toon is overleden. Bij het verdelen van de erfenis komt kennis van breuken goed van pas!

Lees verder
Spel in de rekenles – Alles of niets

Alles of niets is een kaartspel voor kinderen vanaf groep 4. Bij dit rekenspelletje wordt er geoefend in het optellen en aftrekken van maximaal vijf getallen tot en met 11.

Lees verder
Extra toelichting bij, “Goochelen op deelbaarheid”, Job van de Groep – Jaargang 27, nummer 1

In dit extra materiaal licht wiskundig goochelaar Job van de Groep nog een getallentruc toe.

Lees verder