Editie: Jaargang 27 nummer 3 2008

Ei van Columbus Jaargang 27, nummer 3, opgaven

Vier pagina's vol rekenpuzzels en breinkrakers voor groep zeven en acht.

Lees verder
Ei van Columbus Jaargang 27, nummer 3 – antwoorden
Lees verder
Tellen op straat; spel en leren in de binnenstad van Amsterdam – Anne Coos Vuurmans

Kijk af en toe naar de grond onder je voeten. Daar kun je prachtige ontdekkingen doen. Anne Coos Vuurmans vond een bijzondere telrij in de Amsterdamse Den Texstraat en wandelde er langs samen met de makers!

Lees verder
Dierenpension; vanuit thematisch spel komen tot meetkundige activiteiten – Ans Veltman

Laat kinderen een bouwwerk maken en vraag ze vervolgens om hun gebouw in een bouwtekening vast te leggen. Dat is een rijke meetkunde-activiteit, waarin kinderen leren over construeren, oriënteren en het gebruik van meetkundetaal.

Lees verder
Derailleur, wielomwenteling en andere moeilijke woorden – Renske Val en Loek Erich

Consequent en structureel aandacht besteden aan moeilijke woorden in de rekenles, kan leerlingen met een taalachterstand tot steun zijn. Het komt niet alleen hun rekenprestaties maar zeker ook hun woordenschatontwikkeling ten goede.

Lees verder
Redeneren met de kapitein; durven kinderen kinderen kritisch te reageren op een rekenvraagstuk?

Hoe kunnen kinderen elkaars denken en redeneren beïnvloeden tijdens een interactieve nabespreking? Welke rol spelen zelfvertrouwen en onafhankelijk denken bij het reageren op een ‘onzinvraagstuk’. Erica de Goeij en Adri Treffers doen verslag.

Lees verder
Op weg naar de top; een leerzaam spel voor studenten en leerlingen – Abbie van den Broek

Het ontwerpen van een rekenspel is een uitdagende en leerzame opdracht voor pabo-studenten. Wie een goed spel wil maken moet zich verdiepen in rekendoelen en leerlijnen en bedenken hoe kinderen een stapje verder kunnen komen ‘op weg naar de top’.

Lees verder
Boeken vol geheimen, rekenen met prentenboeken – Rob van Bree en Hanneke van Bree

Een veelgebruikt, dankbaar en vooral erg spannend onderwerp in groep 1 en 2 is ‘geheimen’. Maar let op, prentenboeken over geheimen kunnen ook onderwerp zijn van rijke rekenlessen meet- en meetkundeactiviteiten....

Lees verder
Hoe gaan we dit olifantje wassen? Betekenisvolle getallen uit de dierenwereld

Soms liggen de getallen voor het oprapen. Kijk maar eens in de dierentuin. Heb je je wel eens afgevraagd welke getallen daar allemaal ‘wonen’? Met praktijktips voor de bovenbouw. Een artikel van Hilde Amse en Fokke Munk

Lees verder
Wiskunde op straat; procentenbedrog bij hellingen en verfpotten – Harrie Sormani

In zijn rubriek gaat Harrie Sormani in op het gebruik van percentages in de media door ondermeer het stijgingspercentage van de Zeven Heuvelenloop en het kortingspercentage van een doe-het-zelf-keten onder de loep te nemen.

Lees verder
Vroeger: Geleerde plakkers – Ed de Moor

Bij het verhuizen vindt Ed de Moor een boek over wiskundepostzegels terug; hij vertelt over de Nederlandse en buitenlandse wiskundigen die op de postzegels staan.

Lees verder
Kleine kinderen worden groot; Een respectabele leeftijd – Caroliene van Waveren

Mathilde wordt binnenkort negen jaar. Wat valt er veel te rekenen rondom je verjaardag!

Lees verder
Groetjes van groep vier: Een inhoudelijke les – Lia van Diem

Er staan een heleboel flessen en potjes op tafel. Maar hoe kun je nu meten waar het meeste water inpast? De kinderen van groep vier gaan op onderzoek uit.

Lees verder
De bekende Nederlander in getallen: Kick van der Veer – Harrie Sormani

Programmamaker en cabaret-expert Kick van der Veer vertelt hoe hij heeft leren rekenen en hoe hij die kennis gebruikt bij het maken van het programma Andermans Veren.

Lees verder
Spel in de rekenles – Khet

Probeer de farao te raken met een laserstraal! Strategisch en spannend bord- en rekenspel geschikt vanaf groep vier...

Lees verder