Editie: Jaargang 27 nummer 4 2008

Ei van Columbus Jaargang 27, nummer 4, opgaven

Vier bladzijden vol rekenpuzzels en breinkrakers voor kinderen van groep zeven en acht.

Lees verder
Ei van Columbus Jaargang 27, nummer 4 – antwoorden
Lees verder
Extra toelichting bij “Op je tellen passen”, Willem Uittenbogaard, Jaargang 27, nummer 4

In deze extra bijlage wordt een verder toelichting gegeven op het artikel "Op je tellen passen", van Willem Uittenbogaard, over het aanleren van akoestisch tellen.

Lees verder
Paasontbijt: Een boodschappenlijst maken – Marie José van Heugten

Hoe de boodschappenlijst voor het paasfeest kan zorgen voor een interesssante en boeiende rekenles....

Lees verder
Intuitie en rekenen-wiskunde leren, hindernis of steun? – Jo Nelissen.

Bij het oplossen van een probleem waar geen pasklare oplossing voor bestaat, gebruik je je intuïtie door het onmiddellijk, spontaan, creatief inzetten van kennis en ervaringen of een plotseling optredend inzicht. Hoe werkt dat bij rekenen-wiskunde?

Lees verder
Hoeveel bloemen zijn er uit mijn tuin geplukt? – Fenna van Nes

Ruimtelijk inzicht en getalbegrip behoren tot 2 verschillende domeinen van rekenen-wiskunde. Ruimtelijke structuren kunnen echter een rol spelen bij het vaststellen en het vergelijken van hoeveelheden.

Lees verder
Op je tellen passen! – Willem Uittenbogaard

Het tellen van een aantal knikkers is een alledaagse handeling die iedere volwassene bijna gedachteloos zonder fouten kan uitvoeren. Heeft u er wel eens bij stil gestaan hoe moeilijk het is om het tellen van voorwerpen te leren?

Lees verder
Rekenen in thema’s – Marian van Veen

De methode opzij leggen en werken aan een thema biedt prachtige kansen op rijk rekenonderwijs. Wie rekening houdt met een aantal belangrijke aspecten geeft leerlingen voldoende ruimte en zorgt tevens dat het werken aan een thema niet vrijblijvend is.

Lees verder
Basisvaardigheden in het realistisch reken-wiskundeonderwijs – Willem Vermeulen

Leren kinderen tegenwoordig niet meer rekenen? Of leren ze andere kennis en vaardigheden dan vroeger? En wat vinden we daarvan? Willem Vermeulen mengt zich in de actuele discussie over het realistische reken-wiskundeonderwijs.

Lees verder
Spel in de rekenles – De betoverde doolhof

De betoverde doolhof is een rekenspel voor kinderen vanaf groep 2, waar je de kortste weg door een doolhof moet weten te vinden....

Lees verder
De bekende Nederlander in getallen: Jan Terlouw – Harrie Sormani

Interview met Jan Terlouw, die vertelt over zijn relatie met rekenen en getallen.

Lees verder
Kleine kinderen worden groot: Geen tijd om me te verstoppen!. – Joost Kieft

Als je zoon de telrij nog niet zo goed onder de knie heeft en wat cijfers overslaat bij het aftellen voor verstoppertje, verlies je vaak van hem....

Lees verder
Vroeger: Met en zonder staart – Ed de Moor

Vroeger... was er de ouderwetse staartdeling. Was die handig en nuttig of kunnen we het tegenwoordig ook wel zonder af?

Lees verder
Wiskunde op straat: Pim Pandoer en het spook van de Imbosch – Harrie Sormani

Menigeen meent dat kinderen van tegenwoordig vanwege allerlei technisch vernuftige apparaten niet meer zo veel hoeven te rekenen als vroeger. Dit klopt niet, tegenwoordig heb je al je rekenkennis hard nodig als je een ikea-kast in elkaar wilt zetten....

Lees verder