Editie: Jaargang 28 nummer 1 2008

Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 1, opgaven
Lees verder
Extra materiaal bij “De Rekentoren” – Jelly Frijlink en Hetty Wouda – Jaargang 28, nummer 1

De Rekentoren is een hoge, smalle ladekast met een grote verscheidenheid aan spelletjes. In het extra materiaal voorbeelden van activiteiten voor de Rekentoren

Lees verder
Spel in de rekenles – Numbers League

Er is een groep boeven neergestreken in Infinity city. In Numbers league ben jij de leider van een team superhelden en jullie missie is het kwaad in de straten van Infinity te bestrijden. Rekenspel vanaf groep vier / vijf

Lees verder
Bronnenboeken voor rekenvaardigheid op de pabo: een vergelijkend onderzoek van Frank van Merwijk

Toen in 2006 de verplichte Entreetoets Rekenen op de pabo werd ingevoerd ontstond er grote behoefte aan oefenmateriaal om de rekenkennis- en vaardigheden van studenten op te frissen. De auteur vergelijkt verschillende oefenboeken.

Lees verder
Hoe kun je de kralenketting inzetten bij het leren rekenen – Julie Menne

De kralenketting. Waar is die voor bedoeld? Mogen kinderen daar wel op rekenen? Waarom wel of niet? In dit artikel staat de kralenketting met 100 kralen en 10-structuur centraal. Hoe kan dit materiaal ingezet worden bij het leren rekenen?

Lees verder
Rekenen met dikke Idde – Annette Markusse

Iemand die gecijferd is stelt zich voortdurend rekenvragen. Annette Markusse sloeg aan het rekenen bij een fragment uit het boek Dikke Idde.

Lees verder
Een onderwijs leertraject van meercijferig vermenigvuldigen – Marjolein Kool

Op 19 mei2008 promoveerde Kees Buijs op een onderzoek over een door hem ontwikkeld onderwijsleertraject op het domein van vermenigvuldigen.

Lees verder
Dyscalculie in discussie, deel 2 – Mieke van Groenestijn en Jaap Vedder

Alle abonnees van Volgens Bartjens hebben een gratis boekje over dyscalculie bij dit septembernummer aangetroffen. Mieke van Groenestijn en Jaap Vedder leggen uit wat de bedoeling van dit cadeautje is.

Lees verder
De rekentoren – Jelly Frijlink en Hetty Wouda

Frijlink en Wouda onderzochten de beginnende gecijferdheid van jonge kinderen. Op basis van hun resultaten ontwikkelden ze ‘de Rekentoren’, een hoge, smalle ladekast met een veel verschillende spelletjes en opdrachten voor beginnende gecijferdheid

Lees verder
Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 1 – antwoorden
Lees verder
Vijanden worden vrienden: een beknopte leergang vermenigvuldigen – Willem Uittenbogaard.

In dit artikel legt Willem Uittenbogaard uit waarom en hoe kinderen volgens hem kunnen leren vermenigvuldigen zonder te cijferen.

Lees verder
Wiskunde op straat.: Mooie nummers – Harrie Sormani

Harrie Sormani vertelt over alle mooie nummers die hij in zijn leven al is tegengekomen.

Lees verder
Vroeger: Dozijn – Ed de Moor

Rekenen met het grondgetal 12 lijkt hier in Nederland ongewoon. Toch komt het vaker voor dan je denkt.

Lees verder
Volgens Bartjens: nieuw – Marjolein Kool

De Volgens Bartjens staat deze keer vol nieuwe dingen. En hoofdredacteur Marjolein Kool kondigt aan dat zij ook met wat nieuws gaat beginnen en stopt met Volgens Bartjens.

Lees verder
Kleine kinderen worden groot: 5 1/2 is niet bijna honderd – Josje van der Linden

Ward is vier, en gaat met zijn moeder naar de Hortus in Amsterdam. Daar ontmoet hij een vrouw van 88. Dat is al bijna honderd en dus erg oud, vindt hij.

Lees verder
Interactie – Jos van den Bergh.

Ieder nummer stemmen lezers op een stelling die te maken heeft met rekenen-wiskunde.

Lees verder
In / Uigelicht – Peter van den Bremen

Bespreking van "Barbertje moet hangen", Kees de Glopper, Didactief nr 5, mei 2008 en "Hoe moet dat met rekenen" van Els van Houten e.a., JSW, jaargang 92, juni 2008.

Lees verder
Groetjes van groep 2: Vlaggetjesdag – Lia van Diem

Er ligt een vlag in de kring van groep twee. Maar hoe kun je nou goed tellen hoeveel tweeën er op die vlag staan?

Lees verder
De bekende Nederlander in getallen: Freddy Wennemars – Harrie Sormani

Wat heeft schaatser Freddy Wennemars met getallen?

Lees verder