Editie: Jaargang 28 nummer 2 2008

Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 2, opgaven

Rekenpuzzels en breinkrakers voor kinderen van groep zeven en acht.

Lees verder
Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 2, antwoorden
Lees verder
Materiaal bij “Protocol Rekengesprek” – Henk Logtenberg, Jaargang 28, nummer 2

Hoe kom je er achter welke ondersteuning en instructie een leerling nodig heeft? Deze extra bijlage bij "Protocol Rekengesprek" helpt u op weg.

Lees verder
Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 2, antwoorden
Lees verder
Over testen en toetsen – Willem Vermeulen

Is het mogelijk om objectief vast te stellen wat leerlingen kunnen op het gebied van rekenen-wiskunde? Elke toets heeft zijn eigen haken en ogen, maar als leerkrachten zich dat bewust zijn en toetsen combineren met goede observaties
kom je een eind.

Lees verder
Ik weet alleen maar dat keersommen groepjes zijn – Iris Verbruggen et al.

Hoe komt het dat sommige kinderen de tafels nooit leren zelfs al oefen je ze elke dag? Het zou kunnen dat deze kinderen nog niet toe zijn aan het memoriseren van formele tafelsommen.
Een artikel over het project "Speciaal Rekenen" (Freudenthal Instituut)

Lees verder
LVS wordt LOVS – Floor Scheltens

Sinds begin jaren ’90 werken veel basisscholen met het leerlingvolgsysteem van Cito. Cito werkt nu aan een vernieuwing van het systeem. Floor Scheltens zet de overeenkomsten en verschillen tussen de oude en de nieuwe versie op een rijtje.

Lees verder
Protocol rekengesprek – Henk Logtenberg

Henk Logtenberg heeft samen met drie studenten het Protocol ‘Rekengesprek’ ontwikkeld. Door dit protocol te volgen, kan de leerkracht snel en effectief inzicht krijgen in de pedagogische en didactische problematiek van leerlingen met rekenproblemen.

Lees verder
De 27e Panamaconferentie – Marc van Zanten

Marc van Zanten kondigt de 27 Panamaconferentie aan, met het thema "Leren en evalueren"

Lees verder
23 juffen en meesters in Ä—Ä—n klas – Jean-Marie Kraemer

Ieder kind verdient de juiste diagnose en vervolgens het passende onderwijs dat daarop aansluit. Alleen op die manier kan een kind de volgende trede op de rekentrap bereiken.

Lees verder
Spel in de rekenles – Regenwormen

Wie aan het eind van dit rekenspel de meeste regenwormen heeft verzameld, is de winnaar. Vanaf groep 4 / 5....

Lees verder
Wiskunde op straat. Oppassen met optellen in het hooggebergte – Harrie Sormani

Hoe kansberekenen je kan helpen om weer veilig thuis te komen....

Lees verder
Vroeger: Govert Grazer – Ed de Moor

Ed de Moor bespreekt het werk van Frater S. Rombouts, een leraar uit het begin van de vorige eeuw en auteur van onder andere "Rekenmetodiek en moderne psychologie", die ervoor zijn tijd bijzonder moderne ideeen over rekenen op na hield

Lees verder
Kleine kinderen worden groot: Met twee wielen door de bocht – Marielle van der Borgh

Luna telt wielen op de lange weg naar Frankrijk, en leert weer beter rekenen....

Lees verder
Interactie: Wie oefent moet een duidelijk doel voor ogen hebben – Dolf Janson

De voors en tegens van "Wie oefent moet een duidelijk doel voor ogen hebben" worden besproken

Lees verder
Volgens Bartjens: Beeld van een kind – Marjolein Kool

Onlangs is er een inspectierapport uitgekomen over het rekenonderwijs. Hebben leerkrachten zelf eigenlijk wel een idee van het niveau van hun klas? Hoe kunnen ze daar toetsen bij gebruiken?

Lees verder
Groetjes van groep vier: Hoe lang is een meter? – Lia van Diem

Door te meten in de klas weet groep vier steeds beter hoe lang een meter is....

Lees verder
De bekende Nederlander in getallen: Joost Prinsen – Harrie Sormani

Wat heeft Joost Prinsen met rekenen en getallen, welke getallen zijn voor hem belangrijk?

Lees verder
In / Uitgelicht. Boekenrubriek – Peter van den Bremen

De artikelen "IJveren voor beter rekenen" en "Rekenen valt best mee" uit Goed, "Spelend rekenen met peuters en kleuters" uit De wereld van het jonge kind, en "Olifant Ashya kan heel goed rekenen en ook nog heel snel" uit NRC-next worden besproken

Lees verder