Editie: Jaargang 28 nummer 3 2009

Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 3, opgaven
Lees verder
Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 3, antwoorden
Lees verder
Een miljonair op vakantie. Artikel van R. Keijzer, R.v.Tricht en M. Fransen

Een uitdagende, herkenbare situatie, zoals bijvoorbeeld de naderende vakantie, kan kinderen stimuleren om te denken en te redeneren over nog onbekende reken-wiskundestof, zoals grote getallen. Een uitnodiging om af en toe de methode te verlaten...

Lees verder
Een shirt voor Yao Ming – Ortwin Hutten.

Het rekenonderwijs in Peru is mechanistisch en staat ver van de werkelijkheid af. De Nederlandse Pabodocent Ortwin Hutten tracht in nascholingsbijeenkomsten openingen te vinden voor rekenonderwijs dat concreter is, dit keer n.a.v. een krantenartikel.

Lees verder
Spijkers met koppen – Mirjam Hoogland en Hilde Amse

Om het onderwijs voor kinderen in de onderbouw van de basisschool betekenisvol en functioneel te maken kun je het dagelijks leven in de klas brengen. Het thema ‘bouwen’ biedt mooie aanknopingspunten. Dit artikel laat zien hoe dit in zijn werk gaat.

Lees verder
Puzzelachtige verhaaltjessommen – Marja van den Heuvel-Panhuizen en Ageliki Kolovou
Lees verder
Hoe schrijf je dat netjes op? – Kees Buijs

Leerlingen die leren hoe ze bij het oplossen van rekenvraagstukken systematisch hulpnotaties en kladpapier kunnen gebruiken scoren niet alleen beter, maar werken ook overzichtelijker. Een verslag van een onderwijsexperiment.

Lees verder
Verschillende oplossingsstrategieën variëren of vermijden? – Marc van Zanten

In dit artikel wordt bekeken welke rol beoogde leerprocessen en leerdoelen spelen bij het maken van de keuze om slechts één, of toch meer oplossingsstrategieën aan de orde te stellen.

Lees verder
Spel in de rekenles – Rupsenrace

Een grappig rekenspel met rupsen voor kinderen in groep 3...

Lees verder
Wiskunde op straat: De zeven heuvelenloop – Harrie Sormani

De schrijver toont aan dat je veel sneller de Zeven Heuvelenloop kunt afleggen als je goed kunt rekenen....

Lees verder
Vroeger: Minder onthouden – Ed de Moor
Lees verder
Volgens Bartjens – Marjolein Kool

In haar laatste rubriek als hoofdredacteur van Volgens Bartjens bedankt Marjolein Kool veel mensen die haar in de loop van de tijd geholpen hebben met het tijdschrift.

Lees verder
Kleine kinderen worden groot: Het grootste getal – Henry van Kraanen

Wat is het eigenlijk het grootste getal? De kinderen van Henry van Kraanen proberen elkaar te overtroeven....

Lees verder
Interactie – Willem Vermeulen

De stelling " antwoordenboekjes werken averechts bij het bereiken van rekendoelen" wordt besproken.

Lees verder
In / Uitgelicht. Boekenrubriek – Peter van den Breemen

Bespreking van "Rekenen op de laptop" (Frans van Galen) en "'s Zomers zwoegen op rekenen en taal" (Lisette Jongerius).

Lees verder
Groetjes van groep vier: pretpark en rondvaartboot – Lia van Diem

Hoe komt het toch dat volwassenen meer moeten betalen dan kinderen bij attracties? Groep vier rekent en praat en er over met hun juf.

Lees verder
De bekende Nederlander in getallen: Marjolein Kool – Harrie Sormani

Interview met hoofdredacteur van Volgens Bartjens Marjolein Kool, over haar "belangrijke" getallen.

Lees verder