Editie: Jaargang 28 nummer 5 2009

Spelend rekenen. Rekenroutines in de onderbouw – M. van Roosmalen-Noppen, M.v.d.Wielen

Rekenroutines stimuleren kleuters in hun reken-wiskundige ontwikkeling door middel van handelen, spel, interactie en redeneren.

Lees verder
Werken in de rekentuin. Spelenderwijs oefenen en meten -M. Straatemeier, S. Klinkenberg, H.v.d. Maas

Artikel over het het webbased programma De Rekentuin, voor het oefenen en toetsen van de basisvaardigheden optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen en breuken.

Lees verder
Spel in de rekenles – Isis en Osiris

Probeer zo veel mogelijk punten te verzamelen en je tegenstander zo veel mogelijk dwars te zitten. Een bord- en rekenspel vanaf groep vier....

Lees verder
Volgens Bartjens: rekenen en de populaire cultuur – Cathe Notten

De uitdaging is om het rekenonderwijs zo in te richten dat kinderen het leuk vinden en en ze tegelijkertijd wel alles te leren wat nodig en wenselijk is. Hoe breng je rekenen aan de man in een wereld waar alles "cool" moet zijn?

Lees verder
Interactie: Ouderwets rekenen? Nee, bedankt! – Kees Buijs

Dat er nog heel wat te verbeteren valt aan de kwaliteit van het rekenonderwijs, staat buiten kijf. Door velen wordt hier ook hard aan gewerkt. Maar moet dit met een terugkeer naar het ouderwetse rekenen gepaard gaan?

Lees verder
Wiskunde op straat: Goaaaaaaal! Voetbalplaatjes treffen doel – Harrie Sormani.
Gratis

Ook als voetbalplaatjes worden uitgedeeld bij de supermarkt kun je die heel goed gebruiken om er in de rekenles allerlei rekenvragen mee te bedenken....

Lees verder
Groetjes van groep vier: Op de camping – Lia van Diem.

De rekenles gaat over de camping. Maar hoe ver is het van de tent naar de afval? Vier meter, zien de kinderen van groep vier op de plattegrond in hun rekenboek. Maar hoe lang is vier meter nu precies?

Lees verder
Kleine kinderen worden groot: Een, twee, allemaal – Josje van der Linden
Lees verder
Vroeger: Hoe oud, hoe rijk? – Ed de Moor.

Verzekeringswiskundigen rekenen met gemiddelde leeftijden. Die leeftijden worden uitgerekend door het CBS. Ed de Moor vertelt over een vroegere verzekeringswiskundige: Johan de Witt.

Lees verder
De bekende Nederlander in getallen: Aleid Truijens – Harrie Sormani

Harrie Sormani interviewt Aleid Truijens over rekenen en getallen.

Lees verder
In / Uitgelicht. Boekenrubriek – Peter van den Breemen

Peter van den Breemen bespreekt "Prestaties allochone meisjes enorm gedaald", van Robbert Sikkes en "Op papier rekenen gaat beter dan uit het hoofd" van Nely van Dam

Lees verder
Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 5, opgaven

VIer pagina's met rekenpuzzels voor kinderen uit groep 7 en 8.

Lees verder
Spel in de rekenles – Upturn

Dit mooie spel is een combinatie van Rummikub en Mens Erger je Niet. Rekenspel vanaf groep 3....

Lees verder
Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 5, antwoorden
Lees verder
Hoe groot? Een lessenserie meten in het SBO – Mieke Abels

Voor het ontwikkelen van een goed begrip van wat oppervlakte is, moeten kinderen zelf ontdekkingen kunnen doen. Hoe kom je tot een stevige onderlaag van "de ijsberg"?

Lees verder
Kansen bieden en kansen grijpen. Doorlopende leerlijnen rekenen-wiskunde – J. Kaskens.

Handreikingen voor een goede (warme) overdracht en een betere aansluiting van leerlijnen van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs.

Lees verder
Rekenmethodes en rekenonderwijs. Kiezen voor een rekenmethode – Willem Vermeulen

Centrale vraag bij het kiezen van een rekenmethode moet zijn: Hoe leren kinderen hun reken-wiskundekennis opbouwen en hoe kan de school daarbij de beste ondersteuning bieden?

Lees verder
Wat is goed rekenonderwijs. NVORWO peilt onder leden – M.v.d.Burg, M.Espeldoorn

Onderzoek naar het fundament voor goed rekenonderwijs. Een artikel over opleiding en nascholing, interactie, onderzoekende houding en de rekencoördinator.

Lees verder
Getalbeelden en het rekenrek. Een uitgebreide kijk op het gebruik van rekenrekjes – J. Winnubst

Het rekenrek wordt ingezet om de strategie van tellend rekenen te verlaten. Het is een hulpmiddel bij het vormen van getalbeelden.

Lees verder
Oefenen, maar dan anders. Getallenmozaiek – Cathe Notten

Met getallenmozaiek oefent iedereen op zijn eigen niveau. In het artikel een spelbeschrijving voor een oefenvorm voor de basisbewerkingen optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen; hele getallen en breuken.

Lees verder