Editie: Jaargang 29 nummer 2 2009

De rekencoördinator, motor achter verbetering van het reken-wiskundeonderwijs.

In dit artikel van Marc van Zanten, Benny Dwars, Heiko Hooiveld, Marian Onrust en Gerrie Voornemen vertellen vier rekencoördinatoren over hun motivatie om de opleiding te volgen en hoe zij zelf werken aan verbetering van het rekenonderwijs op hun school.

Lees verder
Kennisbank rekenen. Hulpmiddel bij het rekenonderwijs voor studenten en leraren.

Ortwin Hutten, Gẻ Nielissen en Anneke Noteboom schrijven over de Kennisbank Rekenen, een databank die onmisbaar is voor het geven van rekenonderwijs op de basisschool, vol met leerlijnen, tussendoelen, voorbeeldopgaven, lesideeën, etc, etc.

Lees verder
Waarom is een spekkie zo zoet? Samen op onderzoek in de rekenles – Frans van Galen en Lia Oosterwaal

Inzicht in waar je mee bezig bent als je rekent moet voorop staan. In het rekenonderwijs is er vaak te weinig aandacht voor waar kinderen over struikelen bij het verwerven van dat inzicht. Leer nog beter luisteren naar hoe kinderen denken bij het rekenen!

Lees verder
Rondje rekenspel. Werken aan specifieke rekendoelen – Anneke Noteboom en Cathe Notten

Een artikel over het project Rondje Rekenspel van het SLO. In het artikel wordt uitgelegd hoe de rekenspellen, voor dit project ontwikkeld met het doel om specifieke rekenproblemen te oefenen en automatiseren, kunnen worden ingepast in het rekenonderwijs

Lees verder
Waar voor je geld. De Grote Rekendag toont hoe realistisch rekenen-wiskundeonderwijs kan zijn.

Ronald Keijzer, Martine van Schaik en Rob van Tricht vertellen over de Grote Rekendag die jaarlijks wordt georganiseerd in april. Leerlingen van groep 1 t/m 8 gaan dan aan de slag met probleemsituaties, die op te lossen zijn door te rekenen.

Lees verder
Op zoek naar een startsom. Een artikel over gedachtenvol oefenen van Maarten Dolk en An te Selle

In dit artikel geven de auteurs ideeën om leerlingen eerst te laten denken en dan te laten oefenen. De ideeën zijn in het HaVER-project en het Nadima-project ontstaan en in de klas uitgeprobeerd.

Lees verder
Muizen in de kleuterklas – Met sprongen vooruit in vijf minuten

In de onderbouw is het heel belangrijk om veel met rekenen bezig te zijn. Julie Menne beschrijft in dit artikel hoe je dit gemakkelijk met vijf-minuten spelletjes kunt doen.

Lees verder
Ei van Columbus Jaargang 29, nummer 2, opgaven

Vier pagina's vol rekenpuzzels en breinkrakers voor kinderen uit groep 7 en 8

Lees verder
Wiskunde op straat: Verhaaltjessommen met veel kleine lettertjes. Rubriek van Harrie Sormani

Als je ergens korting krijgt is het handig dat je kunt uitrekenen hoeveel je bespaart. Maar als je goed kunt rekenen en je leest de kleine lettertjes niet, dan kom je soms toch nog bedrogen uit....

Lees verder
Vroeger: Wat wilde wiskobas? – Ed de Moor

Wiskobas is de afkorting van Wiskunde op de Basisschool. Ed de Moor vertelt over de ontwikkeling ervan.

Lees verder
Interactie – Gert Gelderblom

De stelling: Contexten in realistische methoden zijn niet realistisch. Wie stemde voor, wie tegen en waarom?

Lees verder
Bewijs uit het gerijmde: Uitgerekend de Hollanders – Jaap van Lakerveld

Hoe zou ons rekenonderwijs eruit zien als het gebaseerd zou zijn op het gedrag van Hollanders in onze vaderlandse geschiedenis?

Lees verder
Groetjes van groep vier: Een bekertje vol cola – Lia van Diem

Als je een feestje geeft, kun je dan uitrekenen hoeveel drinken je nodig hebt voor je gasten? De kinderen van groep vier kunnen dat wel!

Lees verder
Spel in de rekenles – Rinks en lechts

Door dit rekenspel leer je ruimtelijk inzicht te verkrijgen... en zo leer je het verschil tussen rinks en lechts. Vanaf groep twee...

Lees verder
Spel in de rekenles – Pentago

Je leert het spel in twee minuten, je speelt het in tien minuten en blijft daarna een levenlang uitgedaagd. Rekenspel vanaf groep 2...

Lees verder
Extra spelletjes bij “Rondje Rekenspel” – Anneke Noteboom en Cathe Notten, jaargang 29, nummer 2

Rondje Rekenspel is een project van SLO. Binnen dit project zijn concepten voor rekenspellen ontwikkeld, die specifiek gericht zijn op het inzicht krijgen in en het oefenen en automatiseren van de basisvaardigheden rekenen. Met extra spelletjes!

Lees verder
Ei van Columbus Jaargang 29, nummer 2, antwoorden
Lees verder