Editie: Jaargang 29 nummer 3 2010

Zo doen wij dat. Zes rekenmethodes over oefenen, automatiseren en onderhoud.

Veel scholen zijn toe aan de aanschaf van een nieuwe rekenmethode. Maar hoe kies je nou de beste voor je school? Zes methodemakers vertellen hoe er in hun methode wordt omgegaan met oefenen, automatiseren en onderhouden.

Lees verder
Beeld van het rekenonderwijs. Rekenonderwijs door de ogen van leerkrachten en leerlingen.

In dit artikel vertellen Marianne Espeldoorn-Finke en Marlies van der Burg over het onderzoek dat zij hebben gedaan naar het beeld van het rekenonderwijs dat leerkrachten en leerlingen hebben.

Lees verder
Tutors en maatjes. Omgaan met verschillen op HS Zuyd – Koen Tuinte

Pabo's hebben te maken met studenten met grote verschillen in rekenvaardigheid en parate rekenkennis. Koen Tuinte, student aan de Pabo Hogeschool Zuyd, vertelt hoe aan deze verschillen richt gedaan wordt en hoe alle studenten hun rekenniveau verhogen.

Lees verder
Op de rand van de krant. Gecijferdheid onderhouden – Ronald Keijzer en Marc van Zanten

Gecijferdheid omvat meer dan goed sommen kunnen maken. Iemand die gecijferd is, ziet getallen en getalsmatige informatie in zijn omgeving en kan daar gepast mee omgaan. In dit artikel gebruiken de auteurs de krant hun gecijferdheid te onderhouden.

Lees verder
Met zOEFI bouwen aan de basis. Dagelijks 10 minuten interactief oefenen – Marjolein Kool

Het zOEFI team ontwikkelt basale, dagelijkse rekenoefeningen, die het rekenfundament van alle leerlingen van 4 tot 14 jaar moet verstevigen. De oefeningen kunenn zowel met als zonder digibord worden gedaan.

Lees verder
Gedachtenvol oefenen. Werken aan een houding verandering – Francien Garssen

In dit artikel staat het bevorderen van een kritische houding bij het maken van oefenrijtjes centraal.

Lees verder
Groetjes van groep vier: Dobbelstenenspel – Lia van Diem

Dobbelstenen op het digibord, de kinderen uit groep vier en een enthousiaste juf.... Dat zijn de ingredienten van een mooie rekenles!

Lees verder
Vroeger: Eindexamen 1956 Lagere School – Ed de Moor

Ed de Moor vertelt over de rekenopgaven die hij moest maken voor zijn eindexamen van de lagere school.

Lees verder
Bewijs uit het ongerijmde: Sik, Onvergetelijk, is gelijk, of evenveel? – Jaap van Lakerveld

Een gedicht over stampen, memoriseren, dreunen en drillen tijdens de rekenles....

Lees verder
Wiskunde op straat: Kleine lettertjes en grote gevolgen – Harrie Sormani

Wie goed is in verhaaltjessommen met heel veel kleine lettertjes kan zich een hoop ellende en geld besparen....

Lees verder
Kleine kinderen worden groot: Leeftijd berekenen met breuken – Ans Veltman

Als je precies wilt berekenen hoeveel je in leeftijd scheelt met je vriendinnetje dan is het handig dat je kunt rekenen met breuken...

Lees verder
Volgens Bartjens: de meest gestelde vraag – Cathe Notten

Als je kinderen wilt leren rekenen, moet je je afvragen: Hoe denken kinderen?

Lees verder
Pakken tot plakken – Met sprongen vooruit in vijf minuten
Lees verder
Ei van Columbus Jaargang 29, nummer 3, opgaven

Vier pagina's vol met rekenpuzzels en breinkrakers voor groep zeven en acht

Lees verder
In / Uitgelicht – Peter van den Bremen

In deze rubriek bespreekt Peter van den Bremen interessante boeken en artikelen over het rekenonderwijs.

Lees verder
Notatieblad bij “Dobbelsteenbingo – groetjes van groep vier” – Lia van Diem, jaargang 29, nummer 3

In haar rubriek "Groetjes van groep vier" schrijft Lia van Diem over Dobbelsteenbingo. Hier vindt u het bijbehorende notatieblad.

Lees verder
Ei van Columbus Jaargang 29, nummer 3, antwoorden
Lees verder