Editie: Jaargang 29 nummer 5 2010

Ei van Columbus Jaargang 29, nummer 5, opgaven

Vier pagina's vol rekenpuzzels en breinkrakers voor kinderen in groep zeven en acht

Lees verder
Boeven vangen – Met sprongen vooruit in vijf minuten

Omschrijving van een vijf-minutenspelletje voor de onderbouw met boeven en gevangenissen, waarbij heel wat reken-basisvaardigheden aan de orde komen.

Lees verder
Liften in de rekenles, zOEFI voor dagelijks tien minuten oefenen en automatiseren

Klassikaal automatiseringssommen oefenen kan heel goed met zOEFI en een digitaal schoolbord, schrijft Marjolein Kool in dit artikel

Lees verder
Waarom is het in Marokko warmer? Meetkundig redeneren in de rekenles.

De vraag waarom we zomer en winter hebben, valt dat ook onder rekenen-wiskunde? Er komt in ieder geval meetkundig redeneren aan te pas en het kunnen maken van een schematische voorstelling.

Lees verder
De winkel van Sinkel, rekenen in een rijke leeromgeving – Marleen de Haan en Maaike Verschuren.

Het handelen van de leerkracht voor tijdens en na de rekenactiviteiten maakt dat een leeromgeving “rijk” wordt voor kinderen. In dit artikel beschrijven de auteurs de manier waarom thema’s en arrangementen ingezet kunnen worden.

Lees verder
Fileer de methode. Scholen willen sterk rekenonderwijs – Marcel van Oosterwijk

In dit artikel wordt ingegaan op de problemen bij het kiezen en implementeren van een nieuwe rekenmethode en de hulp die daarbij van buitenaf kan worden ingeroepen.

Lees verder
Wizzworld. Serious gaming in het rekenonderwijs – Maarten Westerduin

Al jaren verschijnen er computerprogramma’s voor het rekenonderwijs. Deze programma’s kunnen naast de methode gebruikt worden, met name voor het oefenen van specifieke vaardigheden. Het programma Wizzworld is anders en combineert twee zaken met elkaar

Lees verder
Www.rekenbeter.nl. Blijf rekenfit met vier sommen per dag!

Voor iedereen die zijn rekenniveau op peil wil houden of wil verbeteren is er nu www.Rekenbeter.nl, een website waar je je rekenvaardigheid kunt oefenen. Sieb Kemme, Ed de Moor en Wilem Uittenbogaard

Lees verder
Rekenzwak wordt rekensterk. Verbetertraject reken-wiskundeonderwijs in Amsterdam West

Op zo’n 400 scholen is men begonnen aan een rekenverbetertraject. Scholen die door de inspectie als “rekenzwak” zijn aangemerkt worden in staat gesteld hun rekenpeil met behulp van professionals te verbeteren.

Lees verder
Gedachtenvol oefenen. Mini-lesjes en oefenen met relaties tussen sommen

In reken-wiskundeboeken staan veel rijtjes met sommen. Hoeveel leren kinderen van deze rijtjes, hoe bewust zijn ze bezig?

Lees verder
Vroeger: Een lastige erfenisl – Ed de Moor

Ed de Moor buigt zich over een context-opgave uit het jaar 1478.

Lees verder
Volgens Bartjens: Geschikt voor jongens (en meisjes) – Cathe Notten

Jongens blijken het in het huidige onderwijs veel slechter te doen dan meisjes. Was het onderwijs vroeger nu zo veel beter voor jongens?

Lees verder
Spel in de rekenles – Mancala

Wees je tegenstander te slim af en verover zo veel mogelijk stenen. Rekenspel vanaf groep drie...

Lees verder
Spel in de rekenles – Overzicht na 20 spellen

Een overzicht van alle in de afgelopen vier jaar beschreven spelletjes, met per spel de vermelding van het behandelde rekendomein, groep, aantal spelers, speelduur en prijs.

Lees verder
Groetjes van groep vier: We kunnen rekenen op een traktatie – Lia van DIem

Zelfs een traktatie levert een leuke rekenles op…

Lees verder
Bewijs uit het gerijmde: Feestdis – Jaap van Lakerveld

Een geheel nieuwe uitleg op rijm van het begrip dis-calculie

Lees verder
Wiskunde op straat: schatten – Harry Sormani

Harry Sormani levert commentaar op een column van Remco Campert.

Lees verder
Kleine kinderen worden groot: 18 worden – Cathe Notten

“Als je 18 wordt, valt dat erg tegen”, hebben ze gewaarschuwd. Maar Niek vindt dat reuze meevallen!

Lees verder
Ei van Columbus Jaargang 29, nummer 5, antwoorden
Lees verder