Editie: Jaargang 30 nummer 5 2011

Ei van Columbus, Jaargang 30, nummer 5, opgaven.

Vier bladzijden vol rekenpuzzels en breinkrakers, gemaakt door Jos van den Bergh. Illustraties van Leo Faes.

Lees verder
Ei van Columbus, jaargang 30, nummer 5, antwoorden
Lees verder
Hoe geef je snelheid weer? Artikel over grafieken van Frans van Galen en Elise Quant

De auteurs pleiten er in dit artikel voor om leerlingen vaker opdrachten te geven waarbij ze zelf mogen bedenken hoe ze iets weergeven. Zo’n opdracht laat heel duidelijk zien wat leerlingen van een onderwerp begrijpen.

Lees verder
De rekenwiskundige ontwikkeling van kleuters: De wereld in getallen.

Reny van Hijum en Marleen van de Wetering leggen uit dat bij de methode De Wereld in Getallen wordt uitgegaan dat kleuters vooral door
spelen, ervaren en ontdekken rekenen leren.

Lees verder
De Grote Rekendag als practicum tijdens de Nationale Rekendagen – R.Keijzer & C.Verschure

Het thema van de negende Grote Rekendag was ‘Redeneren en combineren’. Tijdens de Nationale Rekendagen werd in een van de practica het materiaal van de Grote Rekendag ingezet, waar leerkrachten leerden van de activiteiten voor hun leerlingen.

Lees verder
Het spel en de knikkers – Marjolein Kool

In veel klassen begint de dagelijkse rekenles met een gezamenlijke warming-up van 10 minuten. Klassikaal oefenen verstevigt de rekenbasis van de leerlingen en geeft de leerkracht direct inzicht in de vorderingen van de groep. Lees hoe zOEFI hierbij helpt.

Lees verder
Speels en onderzoekend leren: Grammathematica – Leo Prinsen

Onderzoekend rekenen en rekenend onderzoeken met Tangram en Hexagram.

Lees verder
De verschillen delen – Ineke van Sijl en Maaike Verschuren

Omgaan met verschillen is in de praktijk een stuk lastiger dan op papier. Aan de hand van een praktijkvoorbeeld gaan de auteurs van dit artikel in op de aandachtspunten en valkuilen bij het aanpassen van de rekenstof aan de verschillende leerlingen.

Lees verder
Kijken naar kinderen – Kinderen als spiegel voor de leerkracht – Belinda Terlouw

Belinda Terlouw zocht naar een doeltreffende manier van begeleiden en kwam uit bij het kind. Aan de KPZ startte ze het project Kijken naar kinderen, waar het kind de spiegel van de leerkracht vormt om hem te helpen in zijn eigen rekenkundige ontwikkeling.

Lees verder
Een methode moet geen dwangbuis zijn – Willem Vermeulen

Op veel scholen wordt de rekenmethode als keurslijf en reddingsboei gebruikt in plaats van als hulpmiddel om het eigen onderwijs vorm te geven. Dit staat goed rekenonderwijs vaak in de weg. Hoe kan een leerkracht wat meer loskomen van de methode?

Lees verder
Bouwen met Blokken – Monica Wijers, Vincent Jonker en Frans van Galen

Een populair spel op RekenWeb.nl is Bouwen met Blokken. In dit artikel een korte typering van het spel en de mogelijkheden om dit spel te gebruiken op het digitaal schoolbord.

Lees verder
Wiskunde van de straat: 127 forever!!!!!! Harrie Sormani

Rekenen met maximum snelheden en foutenmarges....

Lees verder
Vroeger: Vroeger voor Later – Ed de Moor

In deze honderste "Vroeger" beschrijft auteur Ed de Moor hoe er vroeger over het rekenonderwijs van later gedacht werd.....

Lees verder
Bekerbal – Met sprongen vooruit

Met een stapel bekers kunnen de kinderen van groep 1 en 2 heel goed leren tellen en splitsen....

Lees verder
Groetjes van groep vijf: Droog oefenen – Lia van Diem

Groep vijf doet een rekenles met fles cola. Hoeveel bekertjes passen daar in? Als de les voorbij is hebben de kinderen nog geen druppel op. Toch zijn de kinderen van groep vijf tevreden, want goed gerekend hebben ze wel!

Lees verder
Spel in de rekenles – Geheim getal

Een rekenspel voor kinderen van alle groepen, waar je door een geheim getal te raden oefent met het uitspreken van getallen en de waarden van de verschillende cijfers in de getallen. Alles dat je nodig hebt is pen en papier.

Lees verder