Editie: Jaargang 31 nummer 1 2011

Ei van Columbus, jaargang 31, nummer 1, opgaven

Vier bladzijden vol rekenpuzzels en breinkrakers voor groep 7 en 8, bedacht door Jos van den Bergh met illustraties van Leo Faes.

Lees verder
Extra materiaal bij “Een broek vol mieren maar dan anders” door Erica de Goeij

In het oorspronkelijke artikel wordt beschreven hoe plusklaskinderen rekenspellen verzinnen voor hun mede-klasgenoten. Hieronder kunt u hun slimme vondsten bekijken!

Lees verder
Ei van Columbus, Jaargang 31, nummer 1, antwoorden
Lees verder
Spel in de rekenles – Eurospel

In deze rubriek bespreekt Anneke Noteboom het spel Eurospel. Eurospel is geschikt om kinderen te leren handig en snel bedragen samen te stellen op verschillende manieren. Het is geschikt voor kinderen vanaf groep 3.

Lees verder
Soms kun je kansen beïnvloeden… Combinatoriek tijdens de Grote Rekendag

Basisschool de Ark uit Schipluiden was een van de vele scholen die deelnam aan de Grote Rekendag. Ronald Keijzer en Corry Verschure namen een kijkje bij deze dag en keken wat kinderen deden en hoe ze leerden.

Lees verder
Winkelen tijdens de rekenles. Klasse!winkels zorgen voor betekenisvolle context

Een aantal scholen voor Speciaal Onderwijs in Friesland was niet tevreden met de afstemming van het reken-wiskunde-onderwijs van hun ZML leerlingen en ging op zoek naar mogelijkheden tot verbetering. Jimke Nicolai en Piet Bandstra beschrijven hoe.

Lees verder
Sprintje trekken – Met sprongen vooruit in 5 minuten

Het doel van dit spel is om zo snel mogelijk getalkaarten te ordenen. Julie Menne vertelt hoe je dit spel kunt spelen in de kleuterklassen.

Lees verder
Groetjes van groep 4 / 5: Wakker worden – Lia van Diem

De kinderen van groep vier / vijf beginnen iedere ochtend met een korte en actieve rekenopdracht. Dat is een goed begin van de dag!

Lees verder
Vroeeger: Zes en een kwart – Ed de Moor

In zijn rubriek over vroegere tijden schrijft Ed de Moor deze keer over geld en munten in de oorlogstijd.

Lees verder
Rekenen met geld in de methode: Kansen van de rekendidactiek bij geldrekenen

Rekenmethodes maken veelvuldig gebruik van geld. Begrijpelijk, geld heeft betekenis voor kinderen. In dit artikel heeft Henk Logtenberg aan de hand van rekenmethodes gekeken hoe geld wordt gebruikt in de rekenles en hoe dit kan worden uitgebreid.

Lees verder
Wiskunde van de straat: Vlaggetjeskorting – Harrie Sormani

In zijn column schrijft Harrie Sormani over een mooie reken-herinnering: De Vlaggetjeskorting.

Lees verder
Speels en onderzoekend leren: Topsport op getallenvelden.

In dit artikel schrijven Annelies Mekel en Leo Prinsen over getallenvelden zoals Kamaji, Fubuki, Latijns Rekenpotje, Wingdingen en Wiebertjes, Som-som puzzels en som-sudoku's.

Lees verder
Bewijs uit het gerijmde: Omgaan met geld – Jaap van Lakerveld

Reken-rijm over geld van Jaap van Lakerveld

Lees verder
Digitaal Rekenen: Geld

Monica Wijers, Vincent Jonker en Frans van Galen beschrijven spelletjes over geld die je kunt doen op het digitaal schoolbord.

Lees verder
“Een broek vol mieren”, maar dan anders: Leerlingen ontwerpen een rekenspel.

Het uitdagen van sterke rekenaars is niet eenvoudig. Deze leerlingen hebben complexere opgaven nodig. Erica de Goeij beschrijft hoe de leerlingen van haar plusklas een eenvoudig spel omzetten naar rekenspellen waar de hele klas zijn tanden in kan zetten.

Lees verder
Geld in de klas: Financiële educatie loont – Marion Weijers

Marion Weijers legt uit waarom financiële educatie heel belangrijk is. Dit kan bijvoorbeeld door het Nibud-geldexamen, waar kinderen van groep 7 en 8 heel bewust wordt geleerd om met geld om te gaan.

Lees verder
Volgens Bartjens: Kinderen en Geld – Cathe Notten

Hoofdredacteur Cathe Notten beschrijft hoe zeer geld betekenis heeft voor kinderen. Het wordt door methodemakers daarom als didactisch middel gebruikt. Maar hoewel kinderen er veel sommen over maken, betekent dit niet dat ze er ook mee om kunnen gaan...

Lees verder