Editie: Jaargang 31 nummer 2 2011

En de oplossing is…. Herkenbare rekenproblemen en persoonlijke doelen

Opbrengstgericht werken heeft tot doel dat leerlingen ervaren dat hun inspanningen in de les hen iets opleveren dat ook blijft na een toets. Hoe je als leraar dat in rekenlessen kunt bevorderen is het onderwerp van dit artikel van Dolf Janson.

Lees verder
De vertaalcirkel; Werken aan begrip en inzicht bij zwakke rekenaars

Leerkrachten constateren dat de CITO-toetsen rekenen voor veel leerlingen problemen opleveren. Zij zien vooral het talige karakter van deze toets als de oorzaak van de problemen. Ceciel Borghouts gaat in op de problemen en biedt hulp met de Vertaalcirkel.

Lees verder
Digitaal rekenen: Oppervlakte

Het computerprograma "Volleggen" kan worden gebruikt om te leren wat een oppervlakte precies is. Rubriek van Monica Wijers, Vincent Jonker en Frans van Galen

Lees verder
Handelingsgericht werken; Met het oog op rijkere rekenopbrengsten

Handelingsgericht werken is een manier om vorm te geven aan opbrengstgericht werken. In dit artikel bespreken Nico Eigenhuis, Suzanne van Assenbergh en Marianne Soeters aan de hand van het handelingsmodel en praktijkvoorbeelden hoe je dit aanpakt.

Lees verder
De reken-wiskundige ontwikkeling van kleuters volgens Pluspunt

Een deel van de serie artikelen over de kleuterpakketten rekenen-wiskunde. Dit keer is Pluspunt aan de beurt. Veel aandacht en tijd gaat uit naar een brede aanpak en het inspelen op gouden leermomenten. Artikel van Hanneke Custers

Lees verder
Klimgaas; Houvast bij het zoeken naar een nieuwe methode

De aanschaf van een rekenmethode is iets waar basisscholen lang en gedegen over nadenken. Maar wat voor methode past bij het rekenen van de toekomst? Artikel van Dirk van der Straaten, Frans Moerlands en Joris den Ouden.

Lees verder
De kond, de hikker en de peeuw; Combinatoriek op de basisschool

Opgaven waar de oplossing niet meteen duidelijk is bieden mogelijkheden op het gebied van het kerndoel "wiskundig inzicht en handelen". In dit artikel bespreken de auteurs mogelijkheden en aanpak rond probleemoplossen aan de hand van Combinatoriek.

Lees verder
Volgens Bartjens: Verhoog de opbrengst

In de rubriek Volgens Bartjens vertelt hoordredacteur Cathe Notten over het thema van deze keer: Opbrengstgericht Werken.

Lees verder
Wiskunde van de straat: Snel, sneller, relax

In zijn rubriek vertelt Harrie Sormani over de Club van 90, die voor heel wat extra rekenwerk zorgt....

Lees verder
Ei Van Columbus, jaargang 31, nummer 2, opgaven

Vier pagina's met rekenpuzzels en breinkrakers voor groep 7 en 8.

Lees verder
Vroeger: De boodschappen

In zijn rubriek vertelt Ed de Moor over het bezoek aan Museum Amsterdam met zijn twee kleinkinderen. Daar slaat hij aan het rekenen en vergelijken met prijzen van levensmiddelen van vroeger en nu.

Lees verder
Puzzelrace – Met sprongen vooruit in vijf minuten

Met dit spel oefenen kleuters in een vijf-minutenspelletje hoe ze kunnen opereren met vormen en figuren en herkennen ze verschillende vormen en figuren. Rubriek van Julie Menne

Lees verder
Groetjes van groep 4: De vlag mag uit!

Als je een vlag wilt knutselen, komt daar nog heel wat passen, meten en rekenen bij kijken. Rubriek van Lia van DIem.

Lees verder
Spel in de rekenles – Duo Tien!

Duo Tien! is een rekenspel, waarin de leerlingen de splitsingen van 10 in tempo oefenen en daarbij ook nog moeten redeneren. Het is geschikt voor kinderen van eind groep 2, groep 3 (en 4).

Lees verder
Bewijs uit het gerijmde: Rekenen in de vakantie

Jaap van Lakerveld vertelt in rijm hoe goed vakanties zijn voor je rekenvaardigheden...

Lees verder
Ei van Columbus, jaargang 31, nummer 2, antwoorden
Lees verder