Editie: Jaargang 31 nummer 3 2012

Ei van Columus, Jaargang 31, nummer 3 – opgaven

Vier pagina's rekenpuzzels en breinbrekers voor groep 7 en 8.

Lees verder
De hellingproef; onderzoekend leren in groep 5 – Henk Rietdijk en Peter Bom

De auteurs beschrijven in hun artikel hoe je aan gefunctioneerde gecijferdheid kunt werken door onderzoekend leren.

Lees verder
Vertaalcirkel 2; werken aan begrip en inzicht bij (zwakke) rekenaars – Ceciel Borghouts

Leerkrachten constateren dat met name de talige kant van de Cito-toetsen rekenen voor veel leerlingen problemen opleveren. Borghouts biedt leerkrachten een didactisch hulpmiddel: de vertaalcirkel. In dit artikel worden 2 praktijkvoorbeelden beschreven.

Lees verder
Digitaal rekenen: Ruimtevlucht – Vincent Jonker, Monica Wijers en Frans van Galen

De Flash 7 heeft een kapotte turbine en drijft stuurloos rond in het alfakwadrant. Een reddingsoperatie wordt op touw gezet, een reis naar de andere kant van het Universum. Jij bent aange- wezen als de gezagvoerder. Zul je de flash 7 kunnen vinden?

Lees verder
Spiegeltje, spiegeltje; meetkundig naar groep 3 – Mariska Kroon.

In de meeste kleutergroepen wordt vanuit een thema gekeken welke rekenwiskunde activiteiten daar mooi bij passen. Maar wanneer je kijkt naar wat er in groep 3 bekend verondersteld wordt, blijkt dat diverse activiteiten in groep 1 2 een voorwaarde zijn.

Lees verder
Kangoeroeduo’s maken hoge sprongen; Rekenwiskundewedstrijd in tweetallen – Lonneke Boels

Op 15 maart 2012 kunnen basisschoolleerlingen voor de derde keer in tweetallen deelnemen aan de reken- en wiskundewedstrijd W4Kangoeroe. De scholen die duo’s hebben opgegeven zijn verrast over de resultaten.

Lees verder
Methodelas(t); overgang naar perspectiefrijk onderwijs

Dirk van der Straaten, Frans Moerlands en Joris den Ouden beschrijven in dit artikel hoe je het beste van een oude naar een nieuwe rekenmethode kunt overstappen door gebruik van de metafoor van een "goede las".

Lees verder
Het succes van begrijpend rekenen; de Regenboog-rekenklas

Op de 1e Katholieke Montessorischool ‘de Regenboog’ in Amsterdam is een rekenklas opgezet voor kinderen die extra rekeninstructie, oefening en zelfvertrouwen kunnen gebruiken. De rekenklas is inmiddels een groot succes.

Lees verder
Volgens Bartjens : Op onderzoek – Cathe Notten

Het thema van deze Volgens Bartjens is: onderzoekend leren. Cathe Notten licht toe.

Lees verder
Wiskunde van de straat: 7.000.000 – Harrie Sormani

De zeven-miljardste wereldburger is aanstaande... maar passen we nog wel met zijn allen op de wereld in de toekomst? Harrie Sormani rekent uit dat dat gemakkelijk gaat.

Lees verder
Vroeger: Bolkestein – Ed de Moor

Ed de Moor vertelt over Gerrit Bolkestein - opa van Frits Bolkestein - die in de vorige eeuw een onderwijsman in hart en nieren was.

Lees verder
Hoe veel jaar ben jij nou? – Met sprongen vooruit in vijf minuten

Terwijl je het hebt over leeftijden kun je heel goed oefenen met het opzeggen telrij, aantallen tellen, ordenen, redelijk schatten, vergelijken op meer, minder en gelijk, verkort tellen, telbaar representeren van hoeveelheden, getalbeelden t/m 12.

Lees verder
Bewijs uit het gerijmde: Geometrische figuren – Jaap van Lakerveld

Jaap van Lakerveld dicht over het feit dat je meten in het dagelijks leven heel vaak nodig hebt....

Lees verder
Groetjes van groep 4: Hoeveel? Veel! – Lia van Diem

Groep vier krijgt les over geld. Niet op het bord, maar ze werken met echte muntjes! Hierdoor leren ze veel en snel...

Lees verder
Spel in de rekenles – Haasje over

Doel van dit spel voor groep 3,4,5 is het leren van de optellingen en aftrekkingen tot 10 of de vermenigvuldigingen van de tafels. Het spel kan goed gebruikt worden voor sommen die moeilijk te onthouden zijn. Met extra kopieerbladen bij "extra materiaal".

Lees verder
in / Uitgelicht – Peter van den Bremen

Beschrijving van "Niet bij taal en rekenen alleen", Michiel van Nieuwstat, NRC 20/21 aug. 2011, van "Rekenen buiten het boekje", Ronald Keijzer en Corry Verschure, JSW 2, okt 2011 en van "Hoofdrekenen", Willem Bouwman, Euclides 87 / 2

Lees verder
Kopieerblad bij het spel Haasje Over (Spel in de rekenles, VB jaargang 31 nummer 3)

Een kopieerblad met sommen om het aftrekken onder de tien te oefenen.

Lees verder
Kopieerblad Bij het spel Haasje Over (Spel in de rekenles – jaargang 31 nummer 3)

Dit kopieerblad bevat lege vakjes, zodat er zelf sommen in kunnen worden geplaatst.

Lees verder
Ei van Columbus, jaargang 31, nummer 3, antwoorden
Lees verder