Editie: Jaargang 32 nummer 1 2012

Ei van Columbus – jaargang 32, nummer 1 – opgaven
Lees verder
Ei van Columbus Jaargang 32, nummer 1, antwoorden
Lees verder
Lekker lastig! Uitdagend rekenwiskundemateriaal voor groep 3 – 8. Door Jantine Bloemhof

Op veel scholen wordt extra aandacht besteed aan de sterkere leerlingen. Op zoek naar goed en uitdagend materiaal komen leerkrachten steeds vaker uit bij het materiaal van de Stichting Vierkant voor Wiskunde en Sikkepit.

Lees verder
Kleuteren op niveau; “Goede vragen” zorgen voor uitdaging – Dolf Janson

Kleuters uitdagen met reken- of wiskundeactiviteiten blijkt ook voor veel leraren een ‘uitdaging’. In dit artikel schetst de auteur mogelijkheden om activiteiten zinvol te maken en te zorgen dat kleuters nieuwsgierig en onderzoekend blijven.

Lees verder
In het spoor van Collatz; plusklas puzzelt met getallen – Erica de Goeij

De auteur liet haar sterke rekenaars uit de plusklas van groep 5 en groep 8 kennismaken met het Vermoeden van Collatz. Doel van deze lessen was het puzzelen met getallen, maar de lessen brachten nog veel meer inzichten teweeg...

Lees verder
Big ideas in een stageklas; zonnebloemgrafieken in groep 8 – Ilse van Oevelen

Big Ideas zijn uitermate geschikt om recht te doen aan de niveauverschillen in een groep. De auteur beschrijft in het artikel een aantal lessen gegeven in groep 8 rond het onderwerp grafieken volgens de aanpak van een ‘big idea’-les.

Lees verder
Ervaring in beeld – Kijken naar Kinderen vergroot de rekenopbrengsten – Belinda Terlouw

Als je in beeld brengt wat er gebeurt bij lerende kinderen geeft dat leerkrachten veel informatie over wat kinderen al kennen en kunnen. Maar het kan hen ook veel leren over hun eigen kwaliteiten als leerkracht. Belinda Terlouw over Kijken naar Kinderen.

Lees verder
eXcellent rekenen; Rekenen voor (hoog)begaafde leerlingen – Suzanne Sjoers

Voor sommige rekenaars biedt het reguliere reken-programma niet voldoende uitdaging. Aan de hand van de ervaringen van twee leerlingen bespreekt Suzanne Sjoers oorzaken van motivatieverlies en laat zien hoe eenvoudige aanpassingen de les weer leuk maken.

Lees verder
Spel in de Rekenles – Take 10!

Take 10! is een kaartspel voor 2 - 7 spelers, waarbij het draait om getalbegrip tot 100. Het is kan gebruikt worden als peilingsspel. Het is geschikt voor groep 3, 4 en 5 en voor zwakke rekenaars.

Lees verder
De kleinste uitkomst – Met sprongen vooruit in groep 5 – 6

Dit spel kan in groep vijf en zes gespeeld worden. Het gaat bij het spel om het doorgronden van het positiesysteem en verdiepen van inzicht in het werken met tekorten bij kolomsgewijs en cijferend aftrekken.

Lees verder
in-Uitgelicht. Bespreking van boeken en artikelen uit de rekenwereld.

Peter van den Bremen bespreekt deze keer twee artikelen uit de JSW en 1 uit de Volkskrant; allemaal over rekenen uiteraard...

Lees verder
Wiskunde van de straat; De telvinger en de drakendoos – Harrie Sormani

Harrie Sormani vertelt over de telvinger en het spel Dragonbox, attributen die je op een leuke manier leren rekenen door zelf te handelen.

Lees verder
Groetjes van groep vier; Bakken blokken bouwen – Lia van Diem

Met maar 1 doos met blokken kun je toch een hele leuke en betekenisvolle rekenles hebben, merken de kinderen van groep vier. Ze schatten en bouwen wat af. Er wordt heel wat geblokt!

Lees verder