Editie: Jaargang 32 nummer 2 2012

Ei van Columbus – jaargang 32, nummer 2 – opgaven
Lees verder
Ei van Columbus – Jaargang 32, nummer 2 – antwoorden
Lees verder
Beestachtig leuk: Grote rekendag in Zuidhorn – Corry Verschure en Ronald Keijzer

De auteurs vertellen over de tiende Grote Rekendag op 18 april 2012, met als thema "dieren".

Lees verder
Digilijn. Hulpmiddel bij doorlopende leerlijnen rekenen.

Kees Buijs, Nina Boswinkel en Martin Klein Tank beschrijven hoe de Digilijn, een digitaal overzicht van alle leerlijnen voor rekenen en de samenhang ertussen, voor rekencoördinatoren een goed hulpmiddel kan zijn.

Lees verder
Scholen en nascholen. Afgestudeerd als rekencoördinator, en dan? – Belinda Terlouw

Landelijk studeren steeds meer rekencoördinatoren af. Gezamenlijk zorgen zij voor een flinke kwaliteitsimpuls in het onderwijs. Belinda Terlouw laat zien hoe de KPZ vorm geeft aan terugkom-bijeenkomsten voor rekencoördinatoren.

Lees verder
Interactief, gedifferentieerd en direct; Schakelen tussen banende en sturende instructie.

De voorbereiding van een effectieve rekenles is belangrijk. Niet alleen bereidt de leerkracht de les voor maar hij bedenkt ook in welke fase de leerlingen of hijzelf een grote of kleinere rol krijgen. Artikel van Marije Bakker en Aafke Bouwman

Lees verder
Hallo wereld! Hallo rekenen! Rekenactiviteiten voor groep 1 2 bij 3 prentenboeken

Wie prentenboeken met rekenogen leest, ontdekt soms juweeltjes van rekenmogelijkheden. In dit artikel beschrijven Rob en Hanneke van Bree rekenactiviteiten voor groep 1 en 2 bij 3 prentenboeken.

Lees verder
Rekenen en referentieniveaus in het vo. Wat betekent dat voor het po? – Willem Vermeulen

Nu het rekenen in het vo wordt voortgezet, en er referentiekaders voor zijn opgesteld, is de vraag gerechtvaardigd of de doelen en leerlijnen voor het rekenen in de basisschool herziening behoeven.

Lees verder
Volgens Bartjens: Redactioneel

Deze editie van Volgens Bartjens gaat over de rol van de rekencoördinator. Met achtergrondinformatie, tips en ideeën die niet alleen de rekencoördinator kunnen ondersteunen, maar die ook interessant zijn voor leerkrachten. Door Cathe Notten.

Lees verder
Vroeger: De noodzakelijkheid van den vakonderwijzer – Ed de Moor

Ed de Moor vertelt in zijn rubriek over P.A. Diels, een hoofdonderwijzer uit Amsterdam die op een congres voor gymleraren in 1927 al pleitte voor het invoeren van vakleerkrachten. Hoe zou deze meneer Diels aankijken tegen de huidige rekencoördinatoren?

Lees verder
Bewijs uit het gerijmde: Rekenkundige hoofdstructuur – Jaap van Lakerveld

Jaap van Lakerveld legt uit in rijm waarom rekenen zo belangrijk is...

Lees verder
Wiskunde van de straat: Wijnbreuk – Harrie Sormani

Harrie Sormani beschrijft in zijn column waarom je breuken nodig hebt om een goed glas wijn te kunnen drinken....

Lees verder
Groetjes van groep vier; Meters maken – Lia van DIem

Groep vier mag voor de eerste keer echt meten met een liniaal. Dat wordt een leuke rekenles!

Lees verder
Tafelslive en Tafeltegelen – Met sprongen vooruit in groep 5 – 6

Tafelslive en Tafeltegelen zijn 2 spellen voor groep 5 6 uit de Met-Sprongen_Vooruit serie om de verwissel- en verdeeleigenschap van vermenigvuldigen te ontdekken.

Lees verder
Spel in de rekenles – Spaarspel

Spaarspel is een spel voor groep 3 / 4 dat kinderen specifiek ondersteunt in het leren begrijpen van de essentie van het inwisselen en bundelen van tienen en enen in het tientallig stelsel en hen helpt hierin vaardig te worden.

Lees verder