Editie: Jaargang 34 nummer 3 2015

Het heft in eigen handen – Meer inbreng van leerlingen bij het automatiseren

Om slechte resultaten te voorkomen wordt er op basisscholen steeds vaker stelselmatig aandacht besteed aan automatiseren. Hoe kan een leerkracht dit het beste doen en hoe kunnen leerlingen zelf een inbreng hierbij hebben?

Lees verder
Rekendrempels nemen – Een goede basis voor het leren hoofdrekenen

Uit recent onderzoek komt naar voren dat een tekort aan geautomatiseerde (en gememoriseerde) kennis grote invloed kan hebben op de rekenvaardigheid van leerlingen. De auteurs bespreken de drempels in de basale rekenkennis die leerlingen moeten beheersen.

Lees verder
Juf, laat mij het mezelf maar leren! Automatiseren en memoriseren van de basisvaardigheden rekenen

Het blijkt dat veel leerlingen de basisvaardigheden voor rekenen onvoldoende beheersen. Dit gegeven vormt de basis voor het SLO-project 'Automatiseren en memoriseren van de basisvaardigheden rekenen'. Anneke Noteboom beschrijft haar ervaringen.

Lees verder
Volgens Bartjens – Over de drempels van de basisvaardigheden…

Dit themanummer gaat over diverse aspecten ten aanzien van de drempels die bij de basisvaardigheden aan bod kunnen komen. Redactioneel van hoofdredacteur Cathe Notten

Lees verder
Vroeger – De automatische misdienaar

Wat is automatiseren en wat heeft een misdienaar hiermee te maken? Ed de Moor legt het uit in zijn rubriek over de geschiedenis van het rekenen.

Lees verder
Ei van Columbus – jaargang 34, nummer 3 – opgaven

Vier bladzijden vol rekenpuzzels en bruinkrakers voor leerlingen uit groep 7 en 8....

Lees verder
Ei van Columbus – jaargang 34, nummer 3 – antwoorden
Lees verder
Een (on)mogelijke combinatie – Memoriseren en (hoog)begaafdheid

Het is een vooroordeel dat hoogbegaafde leerlingen niet in staat zijn om tafels te leren. In dit artikel licht Suzanne Sjoers toe hoe het memoriseren bij hoogbegaafde leerlingen verloopt, waarom dit moeizaam kan gaan en hoe je dit proces kunt stimuleren.

Lees verder
Bewijs uit het gerijmde – Hoezo?

Als je alles kunt berekenen dan ben je een gelukkig mens, volgens dit gedicht van Jaap van Lakerveld....

Lees verder
Waar zitten we in de leerlijn? – Het juiste moment kiezen voor automatiseren

Gememoriseerde en geautomatiseerde kennis hebben we nodig. Het is erg onhandig als eenvoudige basisvaardigheden niet geautomatiseerd zijn, want leerlingen hebben die kennis nodig om verder te komen. Het is wel belangrijk dat het moment goed gekozen wordt.

Lees verder
In – Uitgelicht – Rekenen in de media

Peter van den Bremen bespreekt artikelen en boeken over rekenen.

Lees verder
Over de drempels van de basisvaardigheden – Praktijkvoorbeeld

Uit onderzoek blijkt dat veel leerlingen er blijvend moeite mee hebben om de basisvaardigheden van rekenen onder de knie te krijgen en te blijven beheersen. Anneke Noteboom beschrijft beknopt een stap-voor-stap aanpak voor in de klas.

Lees verder
Extra materiaal bij Over de drempels van de basisvaardigheden

Hier vindt u de drempelkaarten bij het artikel "Over de drempels van de basisvaardigheden" van Anneke Noteboom

Lees verder
Groetjes van groep 5 – Een uurtje werk

De kinderen van juf Lia van Diem hebben dit keer een leuke maar soms ook moeilijke rekenles over tijd en de klok...

Lees verder
Volgens Bartjens Studentendag 2015

Op 10 april is het weer zo ver: Een nieuwe editie van de Volgens Bartjens Studentendag.... Een dag voor Pabo-studenten vol workshops en praktische tips die je meteen de volgende dag in de klas kunt toepassen. Het thema voor dit jaar is: meten en meetkunde

Lees verder
Spel in de rekenles – Haaibaai

Haaibaai is een spel met verschillende varianten waar mee leerlingen hun kennis van noodzakelijke basisvaardigheden op een speelse manier kunnen verwerven én onderhouden.

Lees verder
Extra materiaal bij Spel in de rekenles – Haaibaai

Alle spelregels en spelkaartjes van Haaibaai kunt u hier downloaden.

Lees verder