Editie: Jaargang 35 nummer 2 2015

Bedenk het beste rekenspel van 2016 – Rekenspellenwedstrijd (jrg 35 nr. 2, 2015)

Doe mee en misschien ligt straks jullie zelfbedachte rekenspel in de (web)winkel!

Lees verder
Tijd is er al heel lang – Museumlessen en het begrip van tijd

Tijd en tijdsbeleving is voor veel kinderen ingewikkeld. Binnen de leerlijn wordt veel aandacht besteed aan klokkijken maar er is niet veel ruimte voor denken en redeneren over tijd en tijdsbeleving. Museum Boijmans Van Beuningen pakt dit anders aan.

Lees verder
De betekenis van breuken – Hoe geef je een goede rekenles?

Breuken zijn voor veel kinderen moeilijk te begrijpen en veel leerkrachten vinden het ook moeilijk om les te geven over breuken. Optellen en aftrekken met breuken is ingewikkelder dan met hele getallen. Dit artikel geeft nuttige tips voor de praktijk.

Lees verder
Leren van kinderen – Probleemoplossend vermogen in de rekenles

Auteur Belinda Terlouw gelooft niet in de noodzaak van een totale omwenteling in het onderwijs om beter in te kunnen spelen op de eisen die de informatiemaatschappij stelt. Zij geeft liever ruimte aan de probleemoplossende denkkracht van kinderen.

Lees verder
Volgens Bartjens heeft iets gezien… Mijn favoriete nee

Af en toe komt de redactie iets tegen waarvan we denken: 'Dit moeten meer mensen weten'. De YouTube hit 'My favorite no' is zoiets. We hebben geprobeerd de essentie te verwoorden en in een voorbeeld te verduidelijken.

Lees verder
Bespiegelingen over spiegels

Kinderen doen al heel vroeg ervaringen op met spiegels. Deze ervaringen komen van pas als ze op school spiegels gaan gebruiken bij meetkundige activiteiten. Voor de Grote Rekendag van 2015 zijn er mooie lessen met spiegels ontwikkeld.

Lees verder
Functioneel gecijferd – Hoofdfasen in de leerlijn

Functionele gecijferdheid voor alle leerlingen is het doel van het protocol ERWD. In nieuwe situaties moet je durven vertrouwen op je kennis en je kennis kunnen verbinden met andere kennis. Dit gaat niet bij ale leerlingen vanzelf.

Lees verder
Rekenbegrip: Min of meer

Min of meer een gedicht over rekenen, van Jaap van Lakerveld

Lees verder
Ei van Columbus – Jaargang 35, nummer 2 – opgaven
Gratis

Vier pagina's met uitdagende rekenpuzzels op het niveau van groep 7 en groep 8

Lees verder
Ei van Columbus – Jaargang 35, nummer 2 – antwoorden
Lees verder
Vroeger – Wijze lessen

Ed de Moor ging op bezoek in het nieuwe Onderwijsmuseum in Dordrecht. Hij vertelt er over en grijpt dit bezoek aan om te pleiten voor het vooruitkijken zonder de lessen uit het verleden te vergeten.

Lees verder
Bij de tijd – Oefenen en automatiseren

Veel kinderen vinden klokkijken lastig en methodes gaan vaak met grote stappen door de stof heen. Met apps kunnen leerlingen gericht oefenen op hun eigen niveau. Dat vraagt om kennis van apps van de leerkracht.

Lees verder
Groetjes van groep drie – Vakantiestemming

'Hoeveel strandhuisjes zouden er passen in deze klas?' vraagt juf Lia van Diem aan haar groep drie. Deze vraag vormt het begin van een mooie rekenles.

Lees verder
Kleine kinderen worden groot – Onderdak en plattegrond

Suzanne (4 jaar) gebruikt voor het eerst het woord plattegrond. En ze weet heel goed wat dat betekent!

Lees verder
Nieuws van de Vereniging – Meer dan Volgens Bartjens alleen

Eén van de bekendste activiteiten van de NVORWO is het uitgeven van het blad Volgens Bartjens. Toch is dit niet het enige waar de NVORWO zich mee bezig houdt. Voorzitter Francis Meester vertelt.

Lees verder
Nationale Rekencoördinator Dag – Aankondiging

Op 11 maart 2016 vindt in Utrecht de Nationale Rekencoördinator Dag plaats

Lees verder
Spel in de rekenles – Joppen

Joppen maakt deel uit van de drempelspellen waarmee kinderen het automatiseren en memoriseren van de basisvaardigheden effectief op een speelse manier kunnen oefenen. De spelregels vragen van kinderen om snel te rekenen en een ander voor te zijn.

Lees verder
Extra materiaal – Joppen en Jippen

Kopieerbladen en spelregels van de drempelspellen Joppen en Jippen

Lees verder